مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سیستمی را برای تصفیه پساب و فاضلاب ارائه کردند که در آن بازیافت آب با کاهش میزان مصرف انرژی همراه است

بازیافت آب با مصرف انرژی کمتر

به گزارش مهر، مهدی خسروی مجری طرح، بحران آب را مساله جدی در کشور دانست و گفت: یکی از منابعی که امروزه به آن توجه شده است، تصفیه و بازیافت فاضلاب است.

وی با بیان اینکه تصفیه فاضلاب نیاز به فرآیندهای هزینه بری دارد، اظهار داشت: در این راستا با اجرای پروژه تحقیقاتی سیستم نوینی را ارائه کردیم که با کاهش هزینه‌ها قادر به تصفیه فاضلاب است.

خسروی با بیان اینکه این روش با عنوان High USBF معرفی شده است، توضیح داد: این روش نوعی راکتور با پتوی لجن است به این معنا که در فرآیند تصفیه یکسری از پمپ‌ها حذف شد.

مجری طرح کاهش مصرف انرژی را از مزایای حذف پمپ در این سیستم ذکر کرد و ادامه داد: میزان انرژی مصرفی و فضای مورد نیاز برای تصفیه از جمله پارامترهای کاهش هزینه‌ها است که با ابداع روش‌هایی در این سیستم هزینه‌ها و میزان لجن تولیدی کاهش یافته است.

خسروی با اشاره به مزایای روش High USBF خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات بهره برداری در سیستم‌های غشایی که در دنیا از آن استفاده می‌شود، گرفتگی غشا است و در صورتی که این سیستم را با سیستم لجن فعال ادغام کنیم مشکل گرفتگی همچنان باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر سیستم غشا را با سیستم High USBF ترکیب کنیم دوره شستشو افزایش می‌یابد و در نتیجه هزینه و زمان کمتری برای شستشو غشا نیاز است.

خسروی از تجاری سازی این سیستم خبر داد و یادآور شد: سیستم طراحی شده برای تصفیه فاضلاب و پساب در هر جایی که فاضلاب تولید می‌شود قابل استفاده است از این رو این سیستم در مجتمع‌های مسکونی، مسکن مهر، صنایع، مراکز تفریحی و پژوهشی قابل استفاده است.

کد خبر 224102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز