همشهری آنلاین – محمد رسولی: 12 دانشگاه بزرگ در اقدامی مشترک، تعدادی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های خود را در اختیار گوگل قرار می‌دهند تا گوگل آنها را اسکن کرده یا به صورت دیجیتال در پروژه کتاب خود قرار دهد

پروژه کتاب گوگل، مجموعه‌ای از کتابهای رایج و قدیمی را در اختیار علاقه‌مندان، نخبه‌گان، اساتید دانشگاه، دانشجویان ، دانش‌آموزان، روشنفکران و عموم مردم قرار می‌دهد تا بتوانند در هر نقطه از کره‌ زمین از آنها استفاده لازم را بکنند. مشارکت جدید با 12 دانشگاه معتبر نیز 10 میلیون جلد کتاب جدید به کتابخانه الکترونیک گوگل می‌افزاید.
این مشارکت که با همکاری کمیته همکاری علمی آمریکا صورت گرفته است، از ترکیب دانشگاه شیکاگو و 11 دانشگاه بزرگ نظیر میشیگان، ایندیانا، مینوستا، میشیگان استیت، اوهایواستیت ، نورث‌وسترن و ... شکل گرفته است و قرار است گوگل کتاب‌ها را اسکن کرده و یا به شکل الکترونیک تبدیل کرده و در این راه، قوانین کپی‌رایت را نیز رعایت کند و کتاب‌هایی را که دارای حق کپی‌رایت آنها نمی‌باشد؛ فقط به صورت جزئی و بخشی از کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
دو دانشگاه مطرح آمریکا یعنی کالیفرنیا و هاروارد نیز به گوگل این مجوز را اعطا کرده‌اند که کتابهای آنها را نیز به مجموعه خود اضافه کند، ولی گوگل فعلا از این امر صرفنظر کرده است. اخطار انجمن نویسندگان آمریکا و همچنین ادعای حقوقی علیه گوگل برای عدم رعایت کپی‌رایت باعث شده که فعلا گوگل از کتاب‌های این دو دانشگاه معتبر چشم‌پوشی کند.


Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 23973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز