همشهری آنلاین: مراسم روز جهانی فلسفه (۲۱ نوامبر) برگزار شد. این مراسم از طرف دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو در روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در مراسم افتتاح روز جهانی فلسفه که با شعار "جوامع فراگیر، سیاره پایدار" برای سال 2013 از طرف یونسکو انتخاب شده بود، دکتر سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در باب "یونسکو و روز جهانی فلسفه و الویت¬های یونسکو در حوزه فلسفه" مطالبی را ایراد کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در آغاز سخنان خود در خصوص چرایی و اهمیت بحث فلسفه از منظر یونسکو و اولویتهای یونسکو در حوزه فلسفه صحبت کرد.

وی گفت: پاسخ به موضوعات و مشکلات امروز جهان، فقط پاسخ‌های تکنیکی و فنی، سیاسی، اقتصادی نمی‌تواند باشد؛ بلکه در جهانی با لایه‌های چندگانه و مقتضیات چندگانه، فلسفه نقش مهمی در تفکر و نوع فعالیت رفتار و نوع نگاه انسان دارد.

وی اضافه کرد: فلسفه یادآور این مهم است که منابع فکری و معرفتی بشر تنها منابع تجدیدپذیری‌اند که جامعه بشری دارد.

دکتر سعیدآبادی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا در مبارزه با عدم شمول و حرکت به سوی فراگیری جوامع؛ اصول اخلاقی و معرفتی را می‌توان در سیاست‌گذاریهای عمومی مد نظر قرار داد و اگر می توان فلسفه چه نقشی می‌تواند در شناخت و یافتن این اصول داشته باشد؟

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به این که میانبر فلسفی، نیاز فعلی جهان امروز برای یافتن بسیاری از پاسخ‌ها به چالش‌های این عصر است اظهار کرد: آیا سطح کنونی آگاهی‌های محیط زیستی کافی است تا جوامع را به سمت و سوی اقتصادهای سبز، تغییر در نحوه زندگی و رفتار برای دستیابی به توسعه پایدار و جلوگیری از انهدام اکوسیستم‌ها و انقراض بشر هدایت کند؟

وی تصریح کرد: هر قدر مشکلات و نگرانی‌ها بزرگتر و وسیع‌تر باشد، نیاز به فلسفه بیشتر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با یادآوری این که "جوامع فراگیر و سیاره پایدار" عنوان امسال روز جهانی فلسفه است، اظهار کرد که روز جهانی فلسفه دعوتی است برای تفکر مجدد نسبت به شرایط و وضعیت فراگیری جوامع و پایداری سیاره و کره مسکون و در ادامه گفت: محیط زیست خارج از ما نیست بلکه رفتار و فعالیت ما آن را شکل می‌دهد و متقابلاً مشکلات محیط زیستی بر ساختار جوامع اثر می‌گذارد از جمله مهاجرت و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد که یونسکو با این سؤال فلسفی آغاز شد که امکان و شرایط ضروری دستیابی به صلح و امنیت پایدار در جهان چیست؟ و در ادامه گفت: بنابراین یونسکو پاسخی نهادی به یک سؤال فلسفی است.

وی تاکید کرد که اگر قرار است چارچوب‌های فکری لازم برای تحلیل و درک بهتر مفاهیمی چون عدالت، صلح و امنیت ارائه شود، اگر درصدد هستیم ظرفیت‌های یک نظام فکری و داوری مستقل را در درون خود تقویت کنیم، اگر بخواهیم توانمندی‌های خویش را در جهت درک بهتر جهان و چالش‌های فراروی آن ارتقاء بخشیم، می‌باید بیش از گذشته به فلسفه روی آوریم و جایگاه فلسفه در یونسکو از همین منظر است.

دکتر سعیدآبادی در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که یونسکو به جای تکیه‌زدن به یک نگرش خاص و اصول معرفت‌شناسی خاص برای درک بهتر مشکلات و چالش‌های آن، نیازمند مشارکت همه نگرش‌ها و نگاه‌های فلسفی است تاکید کرد که از این حیث فلسفه اسلامی- ایرانی باید جایگاه و سهم بیشتری در این عرصه داشته باشد.

کد خبر 239545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز