همشهری آنلاین: آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) طی دوره‌ای یک ماهه در زمستان گذشته مکالمات تلفنی میلیون‌ها نروژی را کنترل کرده‌ است.

norway

براساس گزارش رویترز، روزنامه Dagbladet در گزارشی که برای اولین بار در آن نروژ به عنوان یکی از کشورهای قربانی برنامه جاسوسی آمریکا نام برده شده‌است، براساس اسناد منتشر شده توسط کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا،‌ادوارد اسنودن، ادعا شده که آمریکا در زمستان گذشته برای یک ماه بیش از 33 میلیون تماس تلفنی در نروژ را کنترل می‌کرده‌ است.

افشاگری‌های اسنودن درباره ابعاد استراق‌سمع گسترده آمریکا از سرتاسر جهان، دولت‌های خارجی و رهبرانی مانند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و همچنین شهروندان عادی منجر به کدر شدن روابط آمریکا با تعدادی از هم‌پیمانانش شده‌ است.

براساس گزارش این روزنامه، 33.19 میلیون تماس تلفنی طی 10 دسامبر 2012 و 8 ژانویه 2013 توسط NSA کنترل شده‌اند. اطلاعات تماسهای تلفنی هریک از 5.1 میلیون نفر شهروند نروژی می‌تواند در میان این اطلاعات ذخیره شده باشند.

اطلاعات ذخیره شده درباره این مکالمات شامل طول مدت مکالمه، گیرنده و دریافت کننده تماس تلفنی، موقعیت تلفن‌ها و شماره سری ساخت آنها بوده‌است.

ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ در واکنش به انتشار این خبر گفت: دوستان نباید جاسوسی یکدیگر را کنند. انجام تحقیقات اطلاعاتی کاری قانونی است اما باید هدفمند و بر اساس ظن و گمان باشند.

کد خبر 239325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز