شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نصب آثار و آماده‌سازی مجموعه صبا برای برگزاری نهمین دوسالانه بین‌المللی گرافیک ایران از صبح روز یکشنبه 20 خرداد آغاز می‌شود.

قرار است در این دوسالانه که پس از وقفه‌ای 4 ساله برگزار می‌شود، یک هزار و 200 قطعه اثر (شامل گزیده آثار دوره‌های گذشته و امسال) در طول هفته آینده به نمایش درآید.

ضمن آن که پس از ورود داوران خارجی به تهران که روز سه‌شنبه 22 خرداد رخ می‌دهد، داوری آثار نیز آغاز می‌شود تا برگزیدگان نهمین دوسالانه گرافیک ایران در روز پنج‌شنبه 31 خرداد جوایز خود را دریافت کنند.

آن طور که دبیر دوسالانه به ایسنا گفته است، با حضور هیات خارجی حاضر در تهران و میهمانان و کارشناسان داخلی، موزه هنرهای معاصر ایران نیز یکشنبه آینده، میزبان نشست‌های تخصصی و سخنرانی خواهد بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که پس از لغو چندباره دوسالانه گرافیک و پس از تأخیر 2 ساله در برگزاری رویدادی که قرار است هر 2 سال یک بار برگزار شود، طلسم این ماجرا شکسته شده و این بار، قضیه جدی است.

تاکنون و در طول 2 سال گذشته، دست‌کم 3 بار، دوسالانه مذکور تا آستانه برپایی پیش رفت، اما به سرانجام نرسید.

این دوسالانه که به همت مرتضی ممیز و با نام دوسالانه پوستر تهران راه‌اندازی شده است،  پس از  مرگ وی دستخوش فراز و نشیب‌های فراوانی شد و همان طور که ممیز نگران ادامه فعالیت آن بود، عملاً تعطیل شد تا این که اوایل دی‌ماه سال گذشته، امرالله فرهادی، دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خبر خوشحال‌کننده‌ای را اعلام کرد: «برنامه‌ریزی برای برپایی نهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران با نام گرافیک ایران  از سرگرفته شده و قرار است بهار یا پاییز سال 86 در مجموعه صبای فرهنگستان هنر برگزار شود».

فرهادی پیش‌بینی کرده بود که با توجه به وجود 7 شاخه در دوسالانه امسال، احتمالاً کار برای بهار آماده نمی‌شود و تا پاییز سال 86 به تأخیر می‌افتد.

اما حالا، همان‌طور که انجمن صنفی  طراحان گرافیک ایران علاقه‌مند بوده‌است، ماه آخر بهار فرارسیده است و دیوارهای گالری‌های صبا و خیال، به روح پدر گرافیک ایران لبخند می‌زنند. ممیز در آخرین حضور رئیس فرهنگستان هنر بر بالین روزهای آخر عمرش، بیش از هر چیز از ادامه کار دوسالانه پوستر تهران ابراز نگرانی کرده است. مهندس میرحسین موسوی نیز همان موقع به وی قول حمایت داده است و...

فرهادی می‌گوید: «حبیب‌الله صادقی از ما خواست تا برگزاری دوسالانه پوستر از سرگرفته شود  و در پی آن جلسه‌ای در دفتر انجمن صنفی طراحان گرافیک و جلسه دوم  در دفتر وی انجام شد و به این نتیجه رسید.»

مجموع جوایز دوسالانه گرافیک ایران 14هزار دلار است به علاوه جوایز جانبی و یک جایزه ویژه با نام مرتضی ممیز.

معرفی برگزیدگان همزمان با افتتاح نمایشگاه خواهد بود.نمایشگاهی که به گفته دبیر، دست کم 40 روز به طول می‌انجامد.طراحی پوستر، طراحی جلد کتاب، طراحی تبلیغات مطبوعات، طراحی صفحات وب‌، بسته‌بندی و طراحی نشانه (آرم) از جمله بخش‌های دوسالانه امسال در بخش داخلی است.

بخش بین‌الملل نیز شامل طراحی پوستر خواهد بود. در این بخش حدود 40 کشور حضور خواهند داشت ورنرمکر از سوئیس، وانگ ژو از چین، امرسنان از ترکیه و دانیلا هاوفه از آلمان، داوران خارجی امسالند و از ایران، سیدمحمد احصایی، ابراهیم حقیقی و قباد شیوایی، داوری آثار را برعهده دارند.

حالا، سرانجام پس از مدت‌ها تأخیر، انگار این بار قضیه جدی است. مسئولان برگزاری دوسالانه گرافیک ایران، 300 میلیون تومان برای برگزاری این رویداد بزرگ و مهم هنری کنار گذاشته‌اند تا 5 هزار یورو به نفر اول، 3 هزار یورو به نفر دوم و 1500 یورو به نفر سوم بپردازند و باقی را صرف تحقق آرزوی مرتضی ممیز و همه اهالی هنرهای تجسمی کنند. اما کاش از همین امروز نیز به فکر 2 سال دیگر باشند تا دوسالانه، چهار سالانه نشود.

کد خبر 23930

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز