سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که روز چهارشنبه 30 خرداد نهمین دوسالانه بین‌المللی گرافیک ایران، پس از گذشت 4 سال از آخرین دوره‌اش، در مؤسسه فرهنگی- هنری صبا گشایش می‌یابد، خبر برگزاری نخستین سمپوزیوم نقاشی امام‌علی (ع)، روزهای پویاتری را در عرصه هنرهای تجسمی ایران نوید می‌دهد.

دوسالانه گرافیک ایران یا همان دوسالانه پوستر تهران که انگار نافش را با تغییر و تأخیر بریده‌اند، قرار بود پس از بارها تغییر در زمان برگزاری‌اش، بیست و هفتم ماه جاری افتتاح شود، اما باز هم نشد.

جالب آن که دبیر نهمین دوسالانه گرافیک ایران، درباره این تأخیر 3 روزه می‌گوید: «این موضوع چیز عجیبی نیست و هنرمندان خارجی نیز شرایط کشور ما را درک می‌کنند.»

به هر حال، اگر دوباره مشکلی پیش نیاید، امروز طلسم می‌شکند و نهمین دوسالانه گرافیک ایران با حضور 12 هزار گرافیست ایرانی و 44 کشور جهان، آغاز می‌شود.

در همین ایام، یعنی در روزهای 25 و 26 خرداد، اتفاق کوچک‌تری در عرصه‌ هنرهای تجسمی ایران رخ داد تا تحرک در این هنر بی‌تحرک، آغاز شود: هم‌اندیشی بین‌المللی تداوم یا گسست نگارگری در نقاشی معاصر ایران.

این هم‌اندیشی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد و در آن فعالان نقاشی و نگارگری ایران در شرایطی که بازتاب خبری اندکی داشت، به تبادل‌نظر پرداختند. اما این رویداد در مقایسه با اتفاقی که قرار است حدود یک ماه دیگر در این موزه رخ دهدخبر دندان‌گیری نیست.

به گفته معاون هنری سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران، موزه امام علی (ع) ششم مرداد ماه امسال، میزبان 29 نقاش خارجی و 13 نقاش ایرانی خواهد بود تا در نخستین سمپوزیوم نقاشی در ایران شرکت کنند.

محمدمهدی عسگرپور که صبح دیروز در یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت، ادامه داد: «از میان 40 نقاش خارجی و 36 نقاش ایرانی که برای شرکت در سمپوزیوم دعوت شدند، نهایتا پیش طرح‌های 29 نقاش خارجی از 18 ملیت و 13 نقاش ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت. کشورهای آمریکا، فرانسه، دانمارک، روسیه، کرواسی، عربستان، ترکیه، اسلواکی، سوئیس و پرو با 12 اثر پذیرفته شده و یک یا 2 اثر ذخیره و ایران با 9 اثر قطعی و یک یا 2 اثر ذخیره در این سمپوزیوم حضور خواهند داشت.»‌

به این ترتیب اگر زمان‌بندی سمپوزیوم نقاشی هم مثل دوسالانه گرافیک نشود، تنها یک هفته پس از پایان دوسالانه گرافیک در مؤسسه صبا و موزه هنرهای معاصر، سمپوزیوم نقاشی در موزه امام علی (ع) آغاز می‌شود.

تا چراغ هنرهای تجسمی تا یک ماه دیگر هم روشن بماند. چرا که دوسالانه گرافیک 31 تیر به پایان می‌رسد و سمپوزیوم نقاشی تا پایان مرداد ادامه دارد.

این سمپوزیوم را که دومین سمپوزیوم بین‌المللی معاونت هنری سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران در هنرهای تجسمی است، می‌توان ادامه سمپوزیوم مجسمه‌سازی دانست، همان طور که دوسالانه گرافیک را می‌توان ادامه دوسالانه پوستر ادیان توحیدی محسوب کرد.

مدیر هنرهای تجسمی معاونت هنری سازمان دراین باره می‌گوید: «اولین و مهم‌ترین منبع اطلاعاتی ما بانک اطلاعاتی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی بود که هنرمندان حاضر در آن، همگی مجسمه‌ساز و نقاش بودند. منابع بعدی ما کاتالوگ‌های کریستی و سمپوزیوم نقاشی اسلواکی بودند.»

جبار حسین، هنرمند عراقی – دانمارکی و نفر نخست سمپوزیوم مجسمه‌سازی، یکی از شرکت‌کنندگان این سمپوزیوم است. از ایران نیز محمد تاتاری، مهرداد محب‌علی، حبیب توحیدی، کامیار صادقی، احمد وکیلی، ناصر عزیزی، ناصر آراسته و سارا نامجو در موزه امام علی (ع) حاضر خواهند بود.

این هنرمندان به شیوه سمپوزیوم مجسمه‌سازی، قرار است از 6 تا 11 مرداد، در طبقه بالای موزه امام (ع) طرح‌های‌شان را اجرا کنند. پس از آن 20 نقاشی آماده تا پایان مرداد در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، آن هم در بیلبوردهایی در سطح شهر. این یعنی همان وعده‌ای که در مورد سمپوزیوم مجسمه‌سازی نیز داده شد و هنوز اجرا نشده است.

عسگرپور در این باره می‌گوید: «سازمان فرهنگی – هنری شهرداری در این مورد 100 درصد وظیفه‌اش را انجام داده است.حتی ما 40 درصد وظایف نهادهای دیگر را مثل مکان‌یابی، بسته‌بندی و حمل انجام دادیم ، اما بقیه کارها بر عهده شهرداری‌های مناطق و سازمان زیباسازی است و از حوزه مسئولیت ما خارج است.»

برای این طرح 25 تا 35 میلیون تومان هزینه خواهد شد.

کد خبر 24655

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز