گروه اقتصادی: اغلب کالاهای تولید داخل در حالی تحت نظارت استانداردها قرار دارند که کالاهای وارداتی بدون هیچ کنترلی وارد کشور شده و مشخص نیست چه‌کسی این کالاها را وارد می‌کند.

مناقشه حذف یا ابقای نظام کدینگ کالا و اجرای طرح شبنم در حالی ادامه دارد که روز گذشته معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی کیفیت با انتقاد از واردات بی‌رویه و نامشخص کالاها از بررسی موضوع ایران کد و طرح شبنم در کمیته‌های مربوطه در دولت خبر داد و گفت: واردات برخی کالاها در سایه قاچاق توجیه می‌شود، این در حالی است که هزینه‌های زیادی برای کنترل قاچاق صرف شده و نباید قاچاق بهانه‌ای برای از بین بردن ضوابط استاندارد در کشور باشد.

محمد شریعتمداری با اشاره به کنترل‌های مرزی در گمرک و تدابیر دولت برای مقابله با قاچاق طی سال‌های اخیر و انتقاد از مشی کاسبکارانه برخی جشنواره‌های انتخاب شرکت‌های برتر کیفیت گفت: سند چشم‌انداز در سال‌های گذشته گرد و خاک گرفته است و در صدد هستیم اقداماتی برای غبارزدایی آن انجام دهیم و امیدواریم با تدوین قانون جامع استاندارد، برخورد بهتری با موارد غیراستاندارد در کشور انجام شود.

وی رشد منفی اقتصاد کشور را ناشی از نداشتن وضعیت مناسب کیفی در سال‌های گذشته و توجه کمتر به این مقوله قلمداد کرد و افزود: سازمان ملی استاندارد مکلف است به موضوع کیفیت بیشتر کالاها رسیدگی کند و با تدوین قانون لازم با کسانی که برای سودجویی، کالاهایی را با کیفیت پایین تولید می‌کنند، برخورد کند. باید از سازمان ملی استاندارد معتبرتری برخوردار باشیم.

نارضایتی مردم از کیفیت خودروها

در مراسم ، برخی شرکت‌های خودروسازی در حالی برای چندمین بار جوایز کیفیت را دریافت کردند که رئیس سازمان ملی استاندارد از نارضایتی مردم از کیفیت این خودروها خبر داد و گفت: با وجود رشد کیفی و استانداردسازی صنعت خودرو طی سال‌های گذشته، باز هم مردم از کیفیت خودروها راضی نیستند.

نظام‌الدین برزگری با بیان اینکه توقعات و خواسته‌های مشتریان با توجه به شرایط روز ارتقا یافته و کیفیت و استاندارد خودرو نیز باید متناسب با آن ارتقا یابد، افزود: در مورد سایر صنایع نیز اگر تولید همسو با توقعات مشتری نباشد، بنگاه اقتصادی نمی‌تواند به توسعه پایدار برسد.

فرزین انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت نیز با اشاره به ناکارآمدی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: چند سالی است که اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده شروع شده اما هنوز آثاری از اجرای آن دیده نمی‌شود. با وجود تدوین استانداردهای 51گانه تولید خودرو به‌نظر می‌رسد هنوز هم برای تولید خودرو باید به اندازه یک کتاب، استاندارد نوشته شود چرا که مطالب بیشتری برای تولید این محصول نیاز داریم.

کد خبر 238385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز