گروه بورس: آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که شرکت رنوی فرانسه قصد دارد ۸۰درصد سهام پارس خودرو را از سایپا بخرد.

بورس

پیش از این مدیران شرکت نفتی توتال فرانسه، تلاش‌هایی را برای حضور دوباره در پروژه‌های نفتی ایران آغاز کرده بودند. درحالی‌که فرانسوی‌ها در عرصه اقتصاد مشتاق نشان می‌دهند، خروجی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در 3روز گذشته، همگی نشان‌دهنده نواختن ساز مخالف وزیر امور خارجه فرانسه در جریان مذاکرات ژنو است.

پرسش اصلی این است که فرانسه به‌دنبال چیست؟

به گزارش همشهری، شرکت‌های فرانسوی در طول 2دهه گذشته در صنایع خودروسازی و نفت و گاز ایران حضور بسیار پر رنگی داشتند اما به‌دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی و تغییر برخی سیاست‌ها، حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران کمرنگ شد و اکنون شرکت‌های فرانسوی به‌دلیل احتمال لغو تحریم‌ها و افزایش تعامل ایران با جامعه جهانی نقش خود را در بازار ایران درخطر می‌بینند.
آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا قصد دارد به‌دلیل مشکلات مالی 80درصد سهام پارس خودرو را بفروشد. پیش از این گمان بر این بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به‌عنوان یک سازمان دولتی قصد خرید سهام این شرکت را دارد اما ظاهرا شرکت رنوی فرانسه که در خلأ حضور خودروسازان معتبر جهانی جای خود را در صنعت خودروی ایران باز کرده در تلاش است سهام پارس‌خودرو را بخرد.

با توجه به امکانات قابل توجه شرکت پارس‌خودرو نظیر خط رنگ پیشرفته آن، این شرکت بهترین گزینه برای توسعه صادرات رنو در خاورمیانه و جنوب آسیاست. شرکت‌های پژو و رنوی فرانسه در 3سال گذشته و در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران بازار مهم و منطقه‌ای خود را در ایران از دست داده‌ و از این رهگذر با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند.

تصمیم‌های جدید

کارشناسان مالی متفق القولند که صنعت خودروسازی ایران هم با بحران مواجه است. بر همین اساس در طول ماه‌های گذشته نشست‌های ویژه‌ای برای حل مشکلات مالی شرکت‌های خودروساز برگزارشده است. آخرین خبرها حکایت از آن داشت که سازمان گسترش پیشنهاد کرده است که شرکت‌های خودروسازی برای رهایی از شر مشکل کمبود منابع مالی که ده‌ها‌هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، سرمایه خود را افزایش دهند اما تأمین این حجم منابع مالی در شرایط فعلی قطعا کار دشواری است.

گفته می‌شود در سلسله نشست‌های مدیران صنعت خودرو با محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، او پیشنهاد کرده خودروسازان ایرانی برای ارتقای کیفیت و افزایش تولید و فروش، شرکت‌های خارجی را به همکاری دعوت کنند.بر همین اساس حتی قرار شده برای شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان برای حضور در یک نمایشگاه داخلی و فتح باب مذاکره، دعوتنامه ارسال شود. در فهرست مذکور نام 3غول خودروسازی آمریکا هم به چشم می‌خورد. اما گویا شرکت رنوی فرانسه که بازار خود را در خطر می‌بیند تلاش می‌کند با خرید سهام قطب سوم صنعت خودروی ایران یعنی پارس خودرو، در غیاب رقبا سهم خود را در بازار ایران حفظ کند.

سایه شکست فولکس و فیات

در اواخر دهه 70 خورشیدی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که سهام پارس خودرو را در اختیار داشت سهامش را برای فروش در بورس تهران عرضه کرد. در آن زمان 2شرکت بزرگ فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا برای خرید سهام شرکت پارس خودرو ابراز تمایل کردند و حتی در توافق‌های نهایی قرار شد بخشی از سهام شرکت پارس خودرو به شرکت فولکس آلمان واگذار شود تا شرکت پارس‌خودرو به پایگاه خاورمیانه‌ای و آسیایی شرکت فولکس تبدیل شود. همانطور که در حال حاضر برزیل به پایگاه منطقه‌ای فولکس در حوزه آمریکای لاتین تبدیل شده است.

اما در دقایق نهایی به دلایل نامعلوم وزارت صنایع در یک چرخش 180درجه‌ای از فروش قطب سوم صنعت خودروسازی ایران یعنی پارس خودرو به شرکت فولکس پشیمان شد و در نهایت تصمیم گرفت سهام پارس خودرو به شرکت‌های ایران خودرو یا سایپا واگذار شود. پیشنهاد اولیه به این دو شرکت ارائه شد. شرکت ایران‌خودرو به این نتیجه رسید که شرکت پارس خودرو یک شرکت وانت‌سازی‌ است و با توجه به اینکه خود دارای یک خط تولید وانت بود از خرید سهام پارس خودرو صرف‌نظر کرد، اما شرکت سایپا با هدف تبدیل شرکت پارس خودرو به خط تولید خودرو‌های لوکس، سهام شرکت پارس خودرو را خریداری کرد.

اکنون پس از گذشته 2دهه شرکت سایپا به‌دلیل مشکلات مالی خود و شرکت پارس خودرو برای فروش سهام خود در این شرکت درتلاش است. گروه سایپا 80درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در عین حال مدیرعامل جدید شرکت پارس خودرو ماه‌هاست که معرفی نشده است و این شرکت با سرپرست اداره می‌شود. همچنین 2نماینده حقوقی هیأت مدیره پارس خودرو هنوز نماینده‌های خود را معرفی نکرده‌اند.

کد خبر 238373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز