شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: پیش‌بینی‌ها در مورد حضور خارجی‌ها در سهام خودروسازان داخلی درست از آب درآمد.

به گزارش همشهری، در یک‌ماه گذشته حضور خودروسازان خارجی بازتاب زیادی در محافل مرتبط با بورس داشته به‌طوری که در این دوره به‌طور مرتبط برای سهام خودروسازان در سامانه معاملات بورس اوراق بهادار صف خرید تشکیل شده است.خبر‌های اولیه از این قرار بود که رنو فرانسه در تلاش است که سهام پارس خودرو را خریداری کند و حتی گفته می‌شد فیات و شریک استراتژیکش جنرال موتورز آمریکا علاقه خود را برای خرید سهام ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند. هرچند تا  هیچ‌یک از منابع رسمی این اخبار را تأیید نکرده بودند اما مشخص بود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت خود شخصا دستور داده از همه خودروسازان مطرح جهان ازجمله خودروسازان آمریکایی برای حضور در همایش صنعت خودرو در تهران دعوت شود.

در حاشیه این همایش، هرچند سعید مدنی مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در گفت‌وگو با بورس نیوز از انجام مذاکرات اولیه با خودروسازان خارجی برای همکاری با سایپا خبرداده اما روشن نیست منظور او از همکاری، مشارکت در تولید است یا حضور خارجی‌ها در ترکیب سهام سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آن نظیر پارس خودرو و زامیاد. در عین حال هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه ایران خودرو هم انجام مذاکرات اولیه با پژو را تأیید و در خبری جنجالی اعلام کرده که پس از رفع تحریم‌ها گسترش همکاری‌ها با مرسدس بنز دنبال می‌شود.

برگزاری این همایش پر سر و صدا این روزها با عرضه بلوک 11.3درصدی از سهام ایران خودرو دربورس تهران طی روز سه‌شنبه مصادف شده، از سوی دیگر هیأت واگذاری هم به تازگی عرضه بلوک17.5درصدی سهام سایپا را به تصویب رسانده است. حال باید دید آیا خودروسازان خارجی همانگونه که در راهروهای محل برگزاری همایش دیروز شنیده می‌شد، تلاشی برای خرید این دو بلوک سهام به‌طور مستقیم از طریق بورس انجام خواهند داد؟ یا اینکه قرار است سرمایه‌گذارانی داخلی به نیابت از آنان وارد گود رقابت شوند.

کد خبر 240662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز