گروه بورس: با تصویب واگذاری بلوک ۱۷.۵ درصدی سایپا و فروش ۱۱.۳ درصد از سهام ایران خودرو توسط سرمایه‌گذاری رنا به‌زودی نخستین نشانه‌های تحول و تغییر در ترکیب سهامداری صنعت خودروسازی بروز می‌کند.

به گزارش همشهری، صنعت خودروسازی در کنار بانکداری بیش از یک‌ماه است که راهبری بازار سهام را در اختیار دارند، بخش زیادی از معاملات بورس به سهام این دو صنعت اختصاص دارد، حتی این پرسش به‌وجود آمده است که چرا با وجود مشکلات ساختاری در صنعت خودروسازی، قیمت سهام شرکت‌های این گروه همچنان در حال صعود است.

پس از انتشار خبر‌هایی مبنی بر حضور خودروسازان خارجی برای همکاری با شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تازه‌ترین خبر‌ها بیانگر آن است که تغییرات جدیدی در ترکیب سهامداری شرکت‌های خودرو ساز در حال وقوع است. روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری رنا اعلام کرد که قصد دارد11.3 درصد از سهام شرکت ایران خودرو را بفروشد. ابتدای هفته جاری نیز هیأت عالی واگذاری، واگذاری17.5درصد از سهام شرکت سایپا را به تصویب رساند، البته سال گذشته نیز قرار بود این بلوک واگذار شود که بنا به دلایل نا مشخص- که ابعاد آن هنوز به‌طور کامل فاش نشده - متوقف شد.

حتی گفته می‌شود در این زمینه مدیرعامل بورس تهران هم که مجوز این عرضه را صادر کرده بود با مشکلاتی مواجه شد، هرچند این شایعه هیچگاه از طرف مراجع ذی‌ربط تأیید یا تکذیب نشد. تازه‌ترین خبرهای غیررسمی در محافل بورس تهران حاکی از آن است که خریدار بلوک11.3 درصدی سرمایه‌گذاری رنا شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا شستاست البته ظاهرا مشتری دوم این بلوک شرکت قطعه‌سازی‌ کروز است که در حال حاضر نیز بخش کوچکی از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد. مدیران شرکت کروز از مدیران سابق ایران خودرو هستند و مدت‌هاست در تلاش هستند سهام شرکت ایران خودرو را خریداری کنند.

گفته می‌شود مدیران شرکت کروز تلاش می‌کنند با کسب چند صندلی از هیأت مدیره ایران خودرو همکاری‌های خود را با شرکت‌های معتبر خارجی توسعه دهند اما به‌نظر می‌رسد با وجود حضور شرکت شستا که از منابع مالی قدرتمند تری برخوردار است مدیران کروز بخت اندکی برای خرید بلوک سهام ایران خودرو دارند.

به‌نظر می‌رسد شرکت سرمایه‌گذاری رنا اختلاف‌های ساختاری با مجموعه سازمان گسترش پیدا کرده و دامنه این اختلاف‌ها در مجمع عمومی امسال ایران‌خودرو نمود عینی‌تری به‌خود گرفت. براین اساس رنا قصد دارد از سهام ایران خودرو برای همیشه خارج شود. رنا در طول 2دهه گذشته همواره دست‌کم 10درصد سهام ایران خودرو و سایپا را در اختیار داشته است.

خبر دیگر اینکه مشتری جدی بلوک17.5درصدی سایپا هم که قرار است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آن را عرضه کند صندوق بازنشستگی فولاد است. قرار است دولت بابت بدهی‌هایی که به صندوق بازنشستگی فولاد دارد این سهام را بابت رد دیون واگذار کند. در کنار این خبر‌ها موضوع واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه سایپا نیز جدی شده و قرار است شرکت سایپا بخشی از شرکت‌های زیر مجموعه خود را بفروشد.

یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سایپا، پارس‌خودروست که سایپا 80درصد از سهام آن را در اختیار دارد. در عین حال زمزمه‌هایی نیز وجود دارد که سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو هم مشتری خارجی دارد. کارشناسان مالی و اقتصادی معتقدند مهم‌ترین راه‌حل نجات صنعت خودروسازی که گفته می‌شود ده‌ها هزار میلیارد تومان مشکل مالی دارند همکاری با خودروسازان معتبر خارجی است. به این ترتیب ظرف روز‌های آینده با فروش بلوک‌های 11.3درصدی ایران‌خودرو و17.5درصدی سایپا، تحولات جدید در این صنعت آغاز خواهد شد و باید دید آیا با حضور خودروسازان خارجی زنجیره تحولات در ترکیب سهامداری این صنعت آغاز خواهد شد یا خیر؟

کد خبر 239363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز