دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: شگفتی‌های بورس کم نیست، چنان که این روزها قیمت سهام خودروسازان با وجود زیان سنگین و انتشار آمار عملکرد نامطلوب در حال افزایش است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در این‌باره گفت:اگر توافق جدیدی بین خودروسازان داخلی و خارجی انجام شده باشد، طبق مقررات باید از طریق سامانه کدال به اطلاع سرمایه‌گذاران بورس برسد، بنابراین می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران صرفا در حال خرید سهام خودروسازان بر مبنای انتظارات آینده هستند.

امیر حمزه مالمیر در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست سازمان بورس از شرکت‌های خودروسازی بخواهد گزارش شفاف‌سازی‌ منتشر کنند؟ گفت: اگر توافق جدیدی با شرکت‌های خودرو سازخارجی انجام شده بود، این موضوع را مدیران صنعت از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران می‌رساندند اما با توجه به اینکه هنوز خبری در این‌باره به‌صورت رسمی منتشر نشده، می‌توان احتمال داد که اخبار منتشر شده درباره همکاری خودروسازان داخلی با خارجی‌ها در حد شایعه است.

او در پاسخ به این پرسش که اگر این خبر‌ها صحت داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: اگر بعدها مشخص شود اطلاعاتی در این‌باره وجود داشته و مدیران این صنعت، اطلاعات را به موقع منتشر نکرده‌اند، براساس آیین‌نامه افشای اطلاعات تخلف کرده‌اند و شامل قاعده پنهان کردن اطلاعات می‌شوند و طبیعتا در این‌باره با آنها مطابق مقررات رفتار خواهد شد.

او در توضیح دلایل احتمالی توجه بازارسهام به صنعت خودروسازی گفت: احتمالا این موضوع ناشی از انتظارات آینده است، به این معنا که سهامداران با توجه به فضای به‌وجود آمده در فضای سیاسی و اندیشه رفع تحریم ؛ انتظار دارند همکاری شرکت‌های خودرو‌سازی‌ داخلی با خارجی‌ها دوباره ازسرگرفته شود و چون پیش‌بینی می‌کنند چنین اتفاقی رخ خواهد داد سهام این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند.

مالمیر بابیان اینکه هیچ خودروسازی در دنیا به تنهایی تمامی قطعات را تولید نمی‌کند و بخشی از دانش فنی و قطعات وارداتی است تأکید کرد: در گذشته شرکت‌های خودروسازی همکاری مستمری باخودروسازان خارجی داشتند اما به‌دلیل وقوع تحریم این همکاری‌ها قطع شد، بنابر این سهامداران انتظار دارند با رفع تحریم‌ها گسترش مناسبات با خودروساز‌های خارجی بار دیگر آغاز شود و این نوعی انتظار برای سهامداران این شرکت‌ها به‌وجود آورد که منجر به رشد قیمت سهام این شرکت‌ها شده است.

کد خبر 239184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز