یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: غارهای کشور در روز غار پاک همچون سال‌های گذشته میزبان صدها غارنوردی بودند که برای خارج کردن زباله‌ها گرد هم آمده‌ بودند. در این روز، پاکسازی ۵۴ غار انجام و در نهایت ۳ تن زباله از غارها خارج شد.

۳ تن زباله، میراث گردشگران برای ۵۴ غار

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی - گردشگری، "جواد نظام دوست" رئیس انجمن غارنوردان ایران گفت: "به همت انجمن غارنوردان ایران و برخی سازمان‌های ذیربط همچون سازمان محیط زیست توانستیم به مناسبت روز غار پاک، 54 غار را پاکسازی کنیم که در نهایت شاهد خروج 3 تن زباله از این غارها بودیم.

از غار سراب همدان 700 کیلو زباله و از غار پراو نیز حدود 600 کیلو زباله خارج شد که از این دو غار می‌توان به عنوان غارهایی نام برد که بیش‌ترین زباله از آن‌ها خارج شده ‌است.

به گزارش CHN، هر چند به دلیل سختی کار در غار پراو، خارج کردن زباله‌های نیم قرنی این غار به دور دوم کشیده شد اما به گفته رییس انجمن غارنوردان ایران، از آنجایی که ورود و خروج و صعود به غار پراو و چاه‌های متعدد آن بسیار دشوار است، دور دوم خروج زباله از این غار موفقیت‌آمیز نبود و غارنوردان موفق شدند که زباله‌ها را از ته چاه 26 به چاه 19 بیاورند. این زباله‌ها در گونی بسته‌بندی شده‌اند."

او آغاز فصل بارش باران را یکی از دلایل این امر عنوان کرد و یادآور شد: "باید پاکسازی غار پراو در فصل کم بارش انجام شود. با توجه به آن که کار آغاز شده‌ است و غارنوردان علاقه‌مندی خود را اعلام کرده‌اند امید است در سال آینده با همکاری و همیاری مسئولان امر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم."

به گفته نظام دوست، طی این پاکسازی از غار قوری قلعه و اطراف آن 115 کیلو زباله خارج شد. همچنین 7 غار در استان خراسان شمالی به طور همزمان پاک شدند که 200 کیلو زباله از آنها خارج شد.

کد خبر 238298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز