حسین سلطان‌زاده: فدی نادر، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی غارنوردی در مراسم اختتامیه نخستین اردوی بین‌المللی غارنوردی که با حضور دبیرکل و اعضای اتحادیه بین‌المللی غارنوردی، روز دوشنبه 15 مهر برگزار شد، با اعلام اینکه «ما آمده‌ایم تا با شما غارنوردی کنیم» گفت: «ما حدود 11 روز در ایران کار غارنوردی کردیم.

14 نفر از ملیت‌های بلژیک، کرواسی، لبنان و سوئیس و 40 نفر از ایران ما را در این برنامه همراهی می‌کردند.»به گفته او، این برنامه دارای دستاوردهای زیادی بود؛ «هدف اول ما این بود که با دوستان ایرانی غارهای ایران را پیمایش کنیم و به غارنوردان ایرانی این فن را آموزش دهیم. آموزش نقشه‌کشی و نحوه فیلمسازی و عکاسی در غار نیز بخش دیگری از فعالیت‌های ما بود.»

نادر اضافه کرد: « این اهداف در طراحی دو تیم شکل گرفت. ابتدا غارنوردی به شکل ایمن؛‌ زیرا جان ما مهم‌تر از اکتشاف است. در تیم دوم نیز موضوع حفاظت از غارها دنبال می‌شد.»او با اعلام اینکه «غارها بسیار حساسند»، افزود: «اگر غارهایمان را نابود کنیم، برای همیشه آنها را از دست داده‌ایم.»

در تقسیم‌بندی دبیرکل اتحادیه بین‌المللی غارنوردی، ‌بعضی از غارها قابل توریستی شدن نیستند؛ «باید به همان شکل بمانند و از آنها حفاظت شود.»

او گفت: «کلمه کلیدی برای اتحادیه غارنوردی و یونسکو این است که هر چیزی که درون غار وجود دارد باید به همان شکل باقی بماند و ما حق تغییر آن را نداریم.»نادر، ایران را کشوری با غارهای متعدد عنوان کرد و گفت: «ما فرصت حضور در غار نمکی در قشم را نداشتیم.
 این غار یکی از غارهای میراث جهانی است و باید از آن حفاظت شود.»او درباره نتایج این اردو توضیح داد: «ایرانیان باید بدانند که میان غارنوردی و سنگ‌نوردی تفاوت زیادی وجود دارد.

در واقع غارنوردی متمایز از سنگ‌نوردی و کوهنوردی است و تجهیزات و امکانات خود را دارد.»
دبیرکل اتحادیه بین‌المللی غارنوردی اعلام کرد: «ما در سطح ملی پیشنهاد می‌کنیم که سازمان غارنوردی ایجاد کنید تا موضوع آموزش و حفاظت آن به شکل جدی‌تری در ایران دنبال شود. این سازمان همچنین پل ارتباطی است میان غارنوردان و تصمیم‌گیرندگان. پس از این ایران می‌تواند به عضویت اتحادیه بین‌المللی غارنوردی درآید.»

او گفت: « این اتحادیه 60 عضو از سراسر دنیا دارد و دارای بخش‌های مختلفی از جمله مباحث علمی، حفاظت و عکسبرداری و تهیه فیلم است. به‌زودی هم به همراه یونسکو روی کتابی فعالیت خواهیم کرد تا کودکان نسبت به غارها احترام بگذارند.»نادر اضافه کرد: «غارنوردی در ایران نمی‌تواند پیشرفت کرده و بهینه‌سازی شود، مگر اینکه سازمانی در سطح بین‌المللی امور را دنبال کند.»این گروه در مدت اقامت خود در ایران نقشه‌هایی از غارهای بورنیک و گل‌زرد تهیه کرد.

نادر در این‌باره گفت: «زمانی که ما غار گل‌زرد را کاوش کردیم با یک ویرانه مواجه شدیم. این ویرانگی عاقبت هر غاری است که حفاظت نشود و این وظیفه ماست که با کمک مسئولان اهمیت حفاظت از غارها را نشان دهیم.»او تاکید کرد: «کسانی که به ایران آمدند، نمایندگانی از گروه‌ها و باشگاه‌هایی هستند که می‌توانند در آینده گروه‌های بیشتری را به ایران بیاورند.»

کد خبر 65875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز