گروه شهری: افزایش آلودگی هوای پایتخت این روزها به مهم‌ترین معضل ۸ میلیون شهروند تهرانی تبدیل شده است.

آلودگی هوا

با سردشدن هوا، احتمال ایجاد شرایط وارونگی از یک‌سو و افزایش سفرهای درون‌شهری در 6‌ ماه دوم سال از سوی دیگر شرایط را برای افزایش غلظت آلاینده‌هایی فراهم می‌آورد که در 6‌ماه نخست سال به‌طور کامل نادیده گرفته می‌شوند.به گزارش همشهری، براساس جدیدترین نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی مرکز مطالعات موسسه همشهری، شهروندان تهرانی نیز پس از کارشناسان به اثر غیرقابل‌انکار معاینه فنی برای بهبود وضعیت هوا پی برده‌اند.

85درصد از اهالی پایتخت معتقدند که معاینه فنی خودروها و انجام بموقع آن در کاهش آلودگی هوا مؤثر است. به گفته کارشناسان، مهم‌ترین علت آلودگی هوای پایتخت ناشی از منابع متحرک و تردد وسایل نقلیه است که رعایت شرایط معاینه فنی می‌تواند به کاهش مستقیم آلودگی هوا منجر شود. 15درصد از پایتخت‌نشینان نیز توجه به معاینه فنی خودروها و انجام بموقع آن را در کاهش آلودگی هوا مؤثر نمی‌دانند.

بر پایه نظرسنجی انجام شده 75درصد شرکت‌کنندگان، خواستار برخورد جدی پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی شدند. به گفته مسئولان حمل‌ونقل تهران، در حال حاضر حدود 2.5میلیون خودرو غیرصفرکیلومتر در تهران وجود دارد اما هر سال فقط 500هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و 2میلیون خودرو خود را مقید به دریافت معاینه فنی نمی‌دانند. 20درصد نظردهندگان نیز نقش پلیس را در کنترل معاینه فنی متوسط، کم و بسیار کم می‌دانند و 5درصد در این‌باره نظری ندارند.

اما 86درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، توسعه حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص مترو را در کاهش آلودگی هوا اثرگذار می‌دانند. هم‌اکنون بیش از 150کیلومتر شبکه حمل‌ونقل ریلی زیر زمین پایتخت وجود دارد که توسعه آن می‌تواند به ساخت 270کیلومتر مترو منجر شود و عدم‌استفاده از خودروهای شخصی و کاهش آلودگی هوا را به‌دنبال داشته باشد.

تأثیر ارتقای کیفیت سوخت مصرفی خودروها در کاهش آلودگی هوا نیز پرسش دیگر این نظرسنجی بود که 88درصد شرکت‌کنندگان نقش آن را زیاد و بسیار زیاد می‌دانند. به موجب قانون قرار بود از ابتدای سال90 بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت با استاندارد یورو4 باشد که هنوز این مهم حتی در پایتخت همه‌گیر نشده و مسئولان وزارت نفت علت را کمبود جایگاه‌های توزیعی اعلام کرده‌اند. 12درصد نیز نقش سوخت باکیفیت را در کاهش آلودگی هوا متوسط، کم و بسیار کم دانسته‌اند.

تصویب قانون افزایش مهلت معافیت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر از 2 به 5 سال در مجلس هشتم موضوع سؤال دیگر مرکز مطالعات همشهری از شهروندان تهرانی بود. صاحب‌نظران و دلسوزان محیط‌زیست پایتخت معتقدند که این قانون ( که در سال 89 به تصویب رسیده ) باید هرچه زودتر ملغی شود و مهلت معافیت معاینه فنی به همان 2سال بازگردد.

تهرانی‌ها نیز مهر تأیید بر نظر اهالی محیط‌زیست زده‌اند و درنظرسنجی 85 درصد مردم لغو این قانون را خواستار شده‌اند. همچنین 10درصد اثر این قانون بر آلودگی هوا را کم اعلام کرده‌اند و 5درصد نظری نداده‌اند. لازم به ذکر است سن 43درصد از شرکت‌کنندگان در ‌نظرسنجی زیر 34سال بوده و 24درصد آنان زیر 44سال و سایرین بالاتر از این عدد سن داشته‌اند. همچنین 50درصد پاسخگویان دارای مدرک دیپلم بوده‌اند و 30درصد مدرک بالاتر از فوق دیپلم داشته‌اند.

افزایش مراجعه‌ها به مراکز معاینه فنی

همزمان با تصویب الزام معاینه فنی برای خرید طرح ترافیک روزانه در شورای اسلامی شهر تهران، مراجعه‌ها به مراکز معاینه فنی افزایش یافته است. محمد طاهریان مدیر بهره‌برداری از مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران با بیان اینکه از زمان الزام معاینه فنی برای اخذ طرح ترافیک روزانه و هفتگی، مراجعات به مراکز یادشده 67درصد افزایش داشته، گفت:

پیش‌بینی می‌شود این روند با شروع ثبت‌نام طرح ترافیک سال93 که از ابتدای آذر‌ماه آغاز می‌شود، ادامه داشته باشد. از هفتم آبان‌ماه در پی مصوبه شورا مراجعات به مراکز مکانیزه معاینه فنی نسبت به هفته پیش از آن 67درصد افزایش داشته و از 7 تا 14 آبان‌ماه 11594 دستگاه خودرو به مراکز یادشده مراجعه کردند. از ابتدای آذر‌ماه ثبت نام طرح ترافیک سالانه آغاز می‌شود که این امر سبب افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی خواهد شد بنابراین توصیه می‌شود شهروندان عزیز از هم‌اکنون برای مراجعه به مراکز معاینه فنی اقدام کنند.

کد خبر 238051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز