گروه شهری: در فاصله حدود ۳سال از تصویب طرحی جنجالی در مجلس، آماری منتشر شده که نشان می‌دهد یک تصمیم غیرکارشناسی چه تبعات منفی‌ای برای۸.۵میلیون شهروند پایتخت می‌تواند داشته باشد.

به گزارش همشهری، یک‌سال پس از تصویب طرح افزایش مدت معافیت خودروهای صفرکیلومتر از 2به 5سال که در اسفند89 رخ داد، معاینه فنی تمام خودروها اعم از فرسوده و غیرفرسوده 35درصد کاهش یافت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال‌جاری یعنی حدود 3سال پس از تصویب آن طرح در مجلس هشتم، شاهد 45درصد کاهش مراجعات تهرانی‌ها برای معاینه فنی خودروها باشیم.

در سال 1379همزمان با الزام خودروها به داشتن برچسب معاینه فنی، 26242خودرو برای انجام معاینه فنی به مراکز مجاز مراجعه کردند. در تاریخ مدیریت شهری تهران سال 79بی‌شک پررونق‌ترین سال محیط‌زیستی بود که معاینه فنی همزمان با افزایش حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان 2مصوبه کاهش آلودگی هوا اجرا شد. این رقم10 سال بعد و در سال 89 با 31برابر رشد به 851238خودرو رسیده بود اما به ناگاه تصویب طرحی جنجالی موجب شد مراجعات کاهش یابد و میلیون‌ها خودروی موجود در تهران از ابتدایی‌ترین معاینات فنی و سلامت خودرو معاف شوند.

در همان زمان اعتراض‌ها به طرح غیرکارشناسی آغاز شد اما چندی بعد تصمیم برای اجرا ابلاغ شد تا 3.5میلیون خودرو تهرانی فرسوده و غیرفرسوده هر روز بر آلودگی شهر بیفزایند. نکته جالب توجه آنکه در سال90در رابطه‌ای مستقیم، آلودگی هوای پایتخت به نحو خیره‌کننده‌ای رشد کرد و باعث شد بارها کمیته اضطرار رأی به تعطیلی تهران دهد.

انجام معاینه فنی از معدود مصوبات برای کاهش آلودگی هوای پایتخت است که در سال‌های اخیر از سوی مدیریت شهری دنبال و اجرا شده است. اما کاهش مراجعات بر اثر یک قانون باعث شد همزمان با بالاگرفتن آلودگی هوا، امنیت دوره‌ای خودروها نیز قابل ارزیابی نباشد و نقش خودروهای تهرانی در تصادفات کشور افزایش یابد. براساس گزارش‌های منتشره از سوی پلیس درباره خودروهای حادثه‌دیده جاده‌های کشور، فقدان معاینه فنی از مهم‌ترین دلایل جرح و فوت بوده است.

در 2سال اخیر بسیاری از مخالفان قانون مصوب سال 89، اعم از نمایندگان مجلس نهم، مسئولان شهری و کارشناسان محیط‌زیست بر لزوم بازگشت معافیت معاینه فنی از 5 به 2سال سخن گفته‌اند. در ماه‌‌های اخیر حتی این طرح به تصمیم کمیسیون شوراها و فراکسیون محیط‌زیست مجلس برای تغییر مهلت معافیت انجامیده اما هیچ‌یک در صحن علنی جایگاهی نیافته و قانون نشده است.

براساس آمار منتشره از سوی مرکز معاینه فنی تهران، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 464747خودرو به مراکز معاینه فنی مجاز مراجعه کنند که درصورت تأیید این عدد، کاهش مراجعات بر اثر تصمیم مجلس به 45درصد خواهد رسید. در سال گذشته نیز تنها 546761خودرو برچسب معاینه فنی دریافت کردند درحالی‌که باید بیش از 2.5میلیون خودرو هر سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. بدین‌ترتیب در حاشیه امن قانونی ایجاد شده برای خودروهای آلاینده و فرسوده، 2میلیون خودرو از انجام معاینه فنی سر باز می‌زنند.

کد خبر 244644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز