گروه شهری: طرح جامع کنترل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها با روی کارآمدن طراحان آن در دولت، جانی تازه گرفته است.

اصلاح رویه معاینه فنی خودروها و وسایل نقلیه پایتخت که یکی از بندهای اصلی طرح کنترل آلودگی هوا محسوب می‌شود، در شرایطی دیگربار در محافل مسئولان جایگاه پیدا کرده که 8سال به‌طور کامل متوقف مانده بود و بودجه‌های آن برای طرح ایده‌های «آب پاشی آسمان پایتخت» و تعبیه «پنکه‌های بزرگ» پاک‌کننده هوای تهران صرف می‌شد.

اما کنترل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها در ماه‌های اخیر بار دیگر با اهمیت ارزیابی شده است. معاون رئیس‌جمهور دیروز با مهم خواندن اصل پنجاهم قانون اساسی و بیان اینکه در 6ماه دوم سال بر آلودگی هوا افزوده خواهد شد، بر ضرورت و اهمیت معاینه فنی خودروها در کشور به‌ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران تأکید کرد و گفت: سیاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست در دولت یازدهم مبتنی بر حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های دوستدار محیط‌زیست است.

ابتکار با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح سریع قانون معاینه فنی و الزام تمامی خودروهای نو به انجام معاینه فنی 2سال پس از تولید و سپس سالی یک بار، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز کارگروهی را تشکیل داده و درنظر دارد از طریق ارائه لایحه‌ای جامع و کامل، بخشی از وظایف خود در قبال حفظ محیط‌زیست و سلامت مردم را جامه عمل بپوشاند. درصورت امکان و تأیید کارشناسان می‌توان طی هفته هوای پاک روی معاینه فنی ، خودروی بدون نقص، هوای پاک کار کرد تا با ایجاد حساسیت مضاعف موجب جلب همکاری عموم مردم و مسئولان برای رفع معضل آلودگی هوا شود.

فقط یک پنجم خودروها در سال معاینه فنی می‌گیرند

براساس آمار اعلامی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریور252هزار و 906خودرو به مراکز مجاز معاینه فنی پایتخت مراجعه کرده‌اند. این درحالی است که برآوردها نشان می‌دهد حدود 2.5میلیون خودرو در تهران باید مورد معاینه فنی قرار گیرند اما متأسفانه تا پایان سال، تنها یک پنجم خودروهای مشمول به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند. از طرفی مراکز معاینه فنی تهران روزانه ظرفیت بررسی وضعیت بیش از 5هزار خودرو را دارند اما متأسفانه در روز به‌طور متوسط حدود هزار و 300خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و در واقع حدود 70درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی و بلااستفاده است.

کد خبر 233991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز