همشهری آنلاین: سیاست خارجی دولت ترکیه در خصوص سوریه منجر به ایجاد تنش‌هایی میان معاونین احزاب اپوزیسیون این کشور و داوود اوغلو شده است و این در حالی است که حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه مدعی شده است که آنکارا در آغاز بحران سوریه از اسد خواسته بود به تقسیم قدرت با اخوان المسلمین تن دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی با کمیته امور خارجی پارلمان ترکیه که پشت درهای بسته برگزار شد،‌ در خصوص سوریه و تحولات سیاست خارجی ترکیه به بحث و گفتگو پرداخت.

رفیق اریلماز، یکی از قانونگذاران حزب مردم جمهوری خواه ترکیه اعلام کرد که بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه در نشستی در دمشق به وی گفته بود که پیشنهاد تقسیم قدرت غیرممکن است،‌زیرا اخوان المسلمین علیه دمشق جاسوسی می‌کند، همانطور که پ،‌ک،‌ک،‌ اینکار را علیه آنکارا انجام می‌دهد.

اپوزیسیون ترکیه دولت این کشور را متهم به حمایت از گروه‌های وابسته به القاعده کرده است که با همدستی سایر گروه‌های اپوزیسیون در سوریه قصد براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را دارند.

داوود اوغلو در این نشست همچنین اعلام کرده است که ترکیه از هیچ گروه وابسته به القاعده در سوریه حمایت نمی‌کند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما از جبهه النصره، القاعده یا هیچ گروه تروریستی در سوریه حمایت نمی‌کنیم.

اوغلو این اظهارات را درحالی مطرح کرد که عثمان کوروترک و اریلماز، معاونان حزب مردم جمهوری‌خواه از وی سوالاتی مبنی بر مجوز ترکیه برای حمل سلاح و انتقال شبه نظامیان به داخل سوریه از طریق مرزهای این کشور و فراهم کردن منازل امن برای گروه‌های وابسته به القاعده مانند جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مطرح کردند.

معاونان حزب صلح و دموکراسی نیز از دولت ترکیه برای مسدود کردن حمایت‌های انسانی به مناطق کردنشین شمال سوریه موسوم به "روژاوا" انتقاد کردند.

کد خبر 237984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز