همشهری آنلاین: کارشناس مسئول تغذیه گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی استان هرمزگان گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی دارند.

فیبر موجود در میوه‌ها مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود

به گزارش ایسنا، لادن صدیق با بیان این مطلب اظهار کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اکسیدانها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگها و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: فیبرها با افزایش حرکات روده از یبوست جلوگیری کرده همچنین از بیماری‌هایی مثل هموروئید (بواسیر) پیشگیری می‌کنند.

این کارشناس با اشاره به این نکته که مصرف فیبرهای خوراکی محلول در آب با تشکیل یک ماده ژل مانند باعث کاهش سطح کلسترول خون شده و در نتیجه از بیماری‌های عروق قلب و مغز جلوگیری می‌کنند، عنوان کرد: جودوسر، نخودفرنگی، حبوبات، سیب، مرکبات، هویج و گیاه اسفرزه (پسیلیوم) حاوی فیبر محلول است که مصرف آن به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند.

وی فیبر را ماده مهمی برای کنترل وزن دانست و افزود: رژیم های غذایی حاوی فیبر معمولا با چربی و قند کمتری همراه بوده و انرژی کمتری دارند، همچنین غذاهای حاوی فیبر با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور می کنند و فرصت جذب موادغذایی پرانرژی کمتر شده و دفع این غذاهای چاق کننده بیشتر می شود.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: علاوه بر آن غذاهای حاوی فیبر حجیم ترند و سبب پرشدن معده و احساس سیری زودرس می‌شوند پس در مقایسه با سایر غذاها، غذاهای پرفیبر سبب می شوند که کالری کمتری به بدن برسد و کمتر باعث چاقی می شوند.

صدیق اظهارکرد: فیبرها با باند شدن به استروژن (هورمون زنانه) در روده مانع رشد برخی از تومورها در بدن می شوند و بین مصرف زیاد فیبرهای غذایی و سرطان پستان یک رابطه معکوس مشاهده شده است. مصرف فیبرها همچنان می توانند مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فیبر به ویژه فیبر محلول در آب جذب گلوکز (قند) را کند کرده و به کنترل بیماری دیابت کمک می کند. اثرات مفید مصرف فیبر در دیابت شامل کاهش میزان قند خون ناشتا، کاهش قند در ادرار، کاهش نیاز به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن افراد دیابتیک می باشد.

کد خبر 237704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز