کرمان: بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، نوعی بیمه دولتی است که در سال۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت پیشین رسید.‌صندوق بیمه روستایی و عشایری عملاً فعالیت خود را از سال۱۳۸۴ آغاز کرد و این صندوق وابسته به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با بیش از ۳هزار کارگزار در سراسر کشور مشغول فعالیت است.

کویرنشینان چشم انتظار مستمری بیمه روستایی

پرداخت این بیمه سالانه صورت می‌گیرد و در آغاز فعالیت بیمه روستائیان و عشایر، کارگزاران یا همان بازاریابان بیمه جهت جذب مشتری به‌کار گمارده شدند و کارگزاران به‌صورت حضوری یا تلفنی از شرایط بیمه به شهروندان گفتند و برای این صندوق عضوگیری را آغاز کردند.

بیمه‌شوندگانی در سطح وسیع عضو این صندوق شدند و اینک تعدادی از این بیمه‌شوندگان از‌کارافتاده و عده‌اندکی هم فوت کرده‌اند‌ و در حال حاضر تعدادی از این بیمه‌شوندگان شاکی از خلف وعده این صندوق، منتظر پرداخت مستمری و حق بازنشستگی مانده‌اند. در این میان بیمه روستایی برای بسیاری از کویرنشینان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود چراکه با ضرر و زیانی که به‌خاطر خشکسالی و سرمای شدید نابهنگام در طول سال متحمل می‌‌شدند به پرداخت‌های بیمه دلخوش می‌کردند. اما حالا بسیاری از بیمه‌شدگان منطقه کویر از عملکرد صندوق بیمه روستایی و عشایری رضایت ندارند و نسبت به‌کار آنها معترض هستند.

ایسنا هم در این خصوص گزارش داد که تعدادی از شاکیان منطقه کویری کرمان می‌گویند: پس از پرداخت سال‌ها بیمه، هم‌اکنون این بیمه به تعهداتی که از طریق بازاریابان به ما منتقل کرده بود، عمل نکرده و باعث متضرر شدن ما شده است. در این میان خانمی اعتراضش را اینگونه بیان می‌کند: «پدرم 8سال پیش در سن 65سالگی تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایری قرار گرفت. آن زمان، با وجود اینکه خانواده روستایی بودیم، اما در مرکز شهر زندگی می‌کردیم، با همین شرایط عضو این صندوق شدیم‌ و هیچ سختگیری‌ای از این بابت که در مرکز شهر زندگی می‌کنیم، بر ما گرفته نشد. ‌اما وعده بازنشستگی پدرم پس از پرداخت یک‌سال حق بیمه عملی نشد و پاسخ صندوق بیمه به ما این بود که صندوق بیمه متضرر شده و باید حتی از‌کارافتاده‌ها نیز 10سال بیمه پرداخت کنند تا به آنها بازنشستگی تعلق بگیرد.»

مستمری به بیمه شده تعلق نگرفت

بیمه از‌کارافتادگی به این خانواده تعلق نگرفت و پدر این خانواده بعد از گذشت 8سال، فوت کرد و زمان پرداخت مستمری به بازماندگان از سوی بیمه‌گذار فرا رسید، اما با انجام بازرسی‌ از سوی سازمان بیمه، به این دلیل که بیمه‌شونده در محدوده شهر زندگی می‌کرده، هیچ مستمری از سوی صندوق به این خانواده تعلق نگرفت. فرزند این خانواده ادامه می‌دهد: «2 سال پیش نامه‌ از کارافتادگی پدرم را نزد سرپرست این صندوق بیمه در کرمان بردم و آنها از موقعیت ما کاملا باخبر شدند، اما آنها ما را راضی به ادامه پرداخت بیمه کردند و اینک به ما گفته می‌شود هیچ‌گونه مستمری به شما تعلق نمی‌گیرد. پس این مبلغی را که 8سال به این بیمه پرداخت کردیم چه می‌شود!؟»

کارگزارانی حیران!

در همین راستا کارگزاران یا همان بازاریابان نیز گلایه‌هایی دارند. کارگزارانی که از میان مدیرعاملان تعاونی‌های تولید کشاورزی انتخاب شدند و این سمت را یدک می‌کشند. آنها که رابط میان مردم و صندوق بیمه روستایی و عشایری هستند، به نحوه‌ عملکرد این صندوق معترضند چرا که ابتدای امر توضیحاتی به آنها داده شده و بعد از گذشت مدتی از طرف صندوق تکذیب شدند. یکی از این کارگزاران می‌گوید: «پس از آنکه تعداد زیادی از پرونده‌های بیمه‌شوندگان را با شرایطی که به ما انشاء شده بود، به صندوق بیمه در کرمان ارسال کردیم، از طرف این صندوق به ما گفته شد شرایط تغییر کرده و بعد از گذشت مدتی از پرداخت بیمه توسط بیمه‌شوندگان، برای هر کدام از آنها ایرادی گرفته شد و حق بازنشستگی به بیمه‌شوندگانی که از طرف ما معرفی شده بودند، تعلق نگرفت.»

بیمه روستائیان مختص روستانشینان است

سرپرست بیمه روستائیان و عشایر استان کرمان در این رابطه توضیح داد: بیمه روستایی و عشایر مختص روستائیانی است که در محدوده‌ روستا زندگی می‌کنند و این بیمه امتیازی به روستائیان و عشایر است که بعد از کارافتادگی به شهرهای مجاور مهاجرت نکنند و تحت پوشش کمیته امداد و اداره بهزیستی قرار نگیرند. محمد میرجعفری اظهار کرد: از همان ابتدای امر کارگزاران را کاملا توجیه کرده‌ایم و با تشکیل کلاس‌های متعدد برای آنها شرایط این بیمه را کاملا توضیح داده‌ایم و آنان اشراف کامل به این موضوع دارند. وی ادامه داد: عضوگیری از‌کارافتاده‌های بالای 55سال تنها سال اول صورت گرفت و این نظر نمایندگان مجلس و سیاستگذاران بود ولی بعد از آن از افراد بالای 55سال به این دلیل که از‌کارافتاده محسوب می‌شوند، نام‌نویسی نشد. وی در مورد کسانی که ساکن روستا نبوده‌اند و زیر پوشش این بیمه درآمده‌اند‌گفت: قصور از سوی بیمه نیست، اینکه در شهر زندگی می‌کرده‌اند برای این صندوق قابل‌قبول نیست و به این دلیل که تأییدیه از شورای روستا آورده‌اند، هیچ مقررات و ضابطه‌ای نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. وی ادامه داد: این بیمه، بیمه اختیاری است و ‌اجباری نیست، 62هزار بیمه شده وجود دارد و نمی‌توان تک‌تک این پرونده‌ها را بررسی کرد. وی افزود: این مبالغ بیمه‌ای که بیمه‌شونده پرداخت می‌کنند، شاید برای کارگزار منافعی داشته باشد ولی برای دولت غیراز بار مالی چیز دیگری ندارد.

کد خبر 237373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز