گروه سیاسی: تقریبا ۳هفته بعد از آنکه قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در واکنش به برخی تحرکات برای حذف شعار مرگ بر آمریکا از ادبیات سیاسی کشور گفته بود

نماز جمعه

«مردم ایران در جریان انقلاب براساس بخشنامه شعار مرگ برآمریکا و شوروی نمی‌گفتند که اکنون قطع آن نیاز به ابلاغیه داشته باشد»، مردم ایران به پیشواز شعار مرگ بر آمریکا رفته‌اند، به پیشواز سالروز تسخیر لانه جاسوسی که بنا به همین تحرکاتی که ذکرش رفت، گفته می‌شود یکی از متفاوت‌ترین ۱۳آبان‌های ۳۳سال اخیر خواهد بود.

بسا اینکه امسال ماجرای رسوایی شنود مکالمات رهبران کشورهای دنیا از سفارتخانه‌های آمریکا و جاسوسی‌های این کشور به نام کار دیپلماسی پلی زده است به دلایلی که باعث شد در سال 58دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا در تهران را به تسخیر خود درآورند.
سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران شنود مکالمات تلفنی از سوی سرویس امنیتی آمریکا را از دیگر نشانه‌های خودبرتربینی این کشور عنوان و تصریح کرد:

شنود مکالمات تلفنی آن‌هم نه‌تنها نسبت به آدم‌های معمولی بلکه شنود مکالمات تلفنی 25رهبر دنیا معنایی جز خودبرتربینی ندارد. وی با بیان اینکه 13آبان روز تسخیر جاسوسخانه آمریکاست که انقلاب دوم نیز لقب گرفت گفت: از این تریبون در رابطه با جنایت‌های آمریکا سخنان زیادی گفته شده است و من اشاره‌ای به آنها نمی‌کنم، اشاره من بر این نکته است که مسئله مبارزه با آمریکا ریشه عقیدتی و اعتقادی دارد. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در قرآن نماد استکبار فرعون است، به ویژگی فرعونیان در قرآن اشاره کرد و افزود: خودبرتربینی و خود را آقابالاسر دانستن از نخستین ویژگی‌های فرعون در قرآن است و حداقل در این زمینه و در دنیای امروز دولتمردان آمریکایی اینگونه هستند، آمریکا در 50سال اخیر به 25کشور جهان حمله مستقیم یا غیرمستقیم نظامی کرده است. خطیب موقت نمازجمعه تهران تأکید کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند که مذاکره و فشار را با هم پیش می‌برند، ما هم مذاکره و مرگ بر آمریکا را با هم پیش می‌بریم.

دفاع روحانی از شعار مرگ بر آمریکا

پیش از خطبه‌های نمازجمعه هم حجت‌الاسلام حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بحثی درباره سابقه شعار مرگ بر آمریکا مطرح کرد و گفت که افرادی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند در حقیقت با جنایات آمریکا مخالفت می‌کنند، آمریکایی که برای براندازی نظام ایران بودجه تصویب می‌کند، آمریکایی که رسما اعلام می‌کند باید ریشه ملت ایران را خشکاند، در برابر چنین جنایتکاری که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تصویب می‌کند، کشوری که جنگ 8ساله را به ایران تحمیل کرد، تروریست‌ها را علیه مسلمانان به صحنه می‌آورد، آیا ملت ایران وظیفه ندارد در برابر این همه ظلم و جنایت اظهار تنفر کند؟

وی اضافه کرد: برخی انگاریکباره خواب‌نما شده‌اند که امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا موافق بوده است. اینها تا این حد مردم را ناآگاه و مقام معظم رهبری را تنها فرض کردند و فکر می‌کنند می‌توانند با اینگونه خاطره‌سازی‌ها و نقشه‌ها تیشه به ریشه این ملت بزنند. این ملت آگاه است و فریب نمی‌خورد و در صحنه حضور دارد. ثانیاً اگر که امام با چنین مسئله‌ای موافق بودند، حرف‌هایشان را درگوشی با کسی نمی‌گفتند بلکه به مردم اعلام می‌کردند. وی در ادامه به چند پیام و سخنرانی امام(ره) که حتی در اواخر عمر (و پس از تاریخ اعلام شده برای خاطره) هم بر شعار مرگ بر آمریکا تاکید کرده بود، اشاره کرد.

در مشهد نیز آیت‌الله علم‌الهدی،امام جمعه مشهد تصریح کرد: تا روزی که آمریکا مستکبر، تروریست‌پرور و مسلمان‌کش باشد فریاد می‌زنیم مرگ بر آمریکا و این اصل استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است، کسانی که از بدبختی خود به‌دنبال حذف شعار مرگ بر آمریکا هستند بدانند با حذف این شعار آنها حذف و ذلیل می‌شوند. در قم آیت‌الله سیدهاشم بوشهری نیز گفت: جنگ تحمیلی، تجهیز گروهک‌های تجزیه‌طلب، ترور، جنگ نرم، فتنه88، اعمال تحریم‌های اقتصادی و غیره بخش‌هایی از کارنامه ننگین آمریکاست که هنوز هم ادامه دارد و چیزی تغییر نیافته است که ما شعارهای خود را تغییر دهیم.

کد خبر 237163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز