همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت کشور با بیان این که ۱۳ آبان درجمهوری اسلامی ایران نماد یک حرکت ضد استکباری است، گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری این اجتماع مردمی اتخاذ شده است

حسینعلی امیری

«حسینعلی امیری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: وظیفه ذاتی وزارت کشور تامین امنیت داخلی است و بر همین اساس، برقراری امنیت برای برگزاری این مراسم ضد استکباری در سراسر کشور پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از یک امنیت پایدار برخوردار است و با توجه به این که خود مردم، مسوول تامین امنیت هستند در مراسم 13 آبان هیچ گاه مشکلی پیش نخواهد آمد.

سخنگوی وزارت کشور با تاکید بر این که روحیه استکبار ستیزی در کشور ما همچنان وجود دارد، اظهارداشت: اگر مجموعه حاکمیتی در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند، حرکت کند، هم منافع ملی ملاحظه می شود و هم روحیه استکبار ستیزی همیشه در مردم باقی می ماند.

روز 13 آبان که به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شده است یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده است.

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، 13 آبان 1357 که روز دانش آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 این سه واقعه تاریخی را تشکیل می دهد.

پس از اعتراض شدید امام(ره) به تصویب قانون کاپیتولاسیون، در شب 13 آبان 1343، مزدوران ساواک به منزل امام(ره) در قم حمله ور شدند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی امام خمینی (ره) را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را موجب شد.

دلیل نام گذاری روز دانش آموز نیز بعد از واقعه 13 آبان 1357 این بود که در روزهای سرنوشت سازانقلاب اسلامی، همه اقشار به حمایت از حرکت امام(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حرکت کردند و در این میان دانش آموزان و دانشجویان نیز شور و حال و هوای دیگری داشتند.

صبح روز 13 آبان 1357، دانش آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

ساعت 11 صبح، ابتدا ماموران ر‍ژیم طاغوت، چند گلوله گاز اشک آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند و با دیدن مقاومت تجمع کنندگان، تیرهای مستقیم این ماموران بود که این نوجوانان و جوانان را به خاک و خون کشید.در آن روز 56 نفر شهید وصدها نفر مجروح شدند.

13 آبان 1358 نیز واقعه تاریخی دیگری را در خود جای داد. در ابتدای انقلاب اسلامی و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند.

در این رویداد، دانشجویان دانشگاه های تهران، پلی تکنیک(امیر کبیر)، صنعتی شریف و شهید بهشتی حضور داشتند.

امام خمینی (ره) نیز در پیامی، این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ تر از انقلاب اول نامیدند.

 

کد خبر 237212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز