گروه بین‌الملل: درحالی‌که عراق یکی از بدترین شرایط امنیتی خود را طی سال‌های گذشته تجربه می‌کند نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور راهی واشنگتن شده تا از مقام‌‌های آمریکا برای کنترل خشونت‌ها کمک بگیرد و با گرفتن تسلیحات جدید شاید مرهمی برای زخم هر روزه عراق پیدا شود.

مالکی

همزمان با ادامه حملات و انفجارهایی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه به‌حساب می‌آید و با‌گذشت 2سال از آخرین حضور مالکی در کاخ سفید، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که در این سفربه‌دنبال در اختیار گرفتن تسلیحات تهاجمی آمریکاست تا بتواند با خشونت‌ها به‌ویژه در مناطق مرزی با سوریه مقابله کند.

مالکی درحالی‌که در آمریکا هم مخالفان خاص خود را دارد و گروهی از سناتورهای آمریکا همزمان با سفرش طی نامه‌‌ای از او به‌شدت انتقاد کرده‌اند قرار است روز جمعه با باراک اوباما دیدار کند تا درباره مسائل مورد نظر دوطرف بحث و گفت‌وگو شود. مالکی در آستانه سفرش به واشنگتن دریافت تسلیحات تهاجمی را مهم‌ترین محور مذاکراتش در آمریکا خواند و گفت:

ما درباره مسائل امنیتی و اطلاعاتی و علاوه بر آن نیاز به تسلیحات برای ارتش جهت مبارزه با تروریسم به مذاکره خواهیم پرداخت. او روز گذشته نخستین روز از سفر خود را با برنامه دیدار با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و گروهی از اعضای کمیته روابط خارجی کنگره پشت سر گذاشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مالکی به‌عنوان مهم‌ترین هدف خود در تلاش است مقام‌های آمریکا را قانع کند تا به‌صورت گسترده تسلیحات و تجهیزات نظامی مختلف ازجمله بالگردهای تهاجمی پیشرفته را در اختیار عراق قرار دهند. مشاوران و معاونان مالکی همچنین همزمان با این سفر از سودمندی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا جهت نظارت برای منطقه مرزی با سوریه حرف زده‌اند تا نشان دهند که گوشه چشمی هم به پهپادهای واشنگتن دارند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از کشیده شدن آتش درگیری‌‌های سوریه به خاک عراق منتشر شده و حتی مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در عراق با هشدار درباره شرایط منطقه در نشست شورای امنیت تأکید کرد که دیگر استفاده از لفظ «سرایت» خشونت‌ها برای عراق و سوریه کاربری ندارد و اکنون میدان‌های نبرد در 2کشور باهم یکی شده‌اند.

خشونت‌های عراق طی سال‌جاری میلادی به‌صورت ناگهانی و به‌ویژه در بحران سیاسی این کشور میان جریان‌های شیعه، سنی و کردها شدت گرفت و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد از آغاز سال ۲۰۱۳ تاکنون حداقل ۷ هزار نفر از غیرنظامیان در خشونت‌های این کشور کشته شده‌اند. در آخرین موج خشونت‌ها هم حداقل 3بمبگذاری جداگانه ازجمله 2حمله انتحاری در شمال بغداد در این کشور، کشته شدن حداقل ۲۰‌نفر را به‌دنبال داشته است.

این در حالی است که همزمان با سفر مالکی به واشنگتن، گروهی از سناتورهای ارشد آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما اعلام کردند که ممکن است نوری مالکی عراق را به جنگ فرقه‌ای سوق دهد. در این نامه که رسانه‌ها لحن آن را تند و غیرمعمول توصیف کرده‌اند سناتورهایی مانند جان مک‌کین، لیندسی گراهام، کارل لوین و رابرت منندز به اوباما هشدار داده‌اند که سیاست‌های نادرست مالکی باعث موج خشونت‌ها در این کشور شده است.

علاوه بر درخواست تسلیحات، برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی را درباره میانجیگری مالکی در آمریکا درباره سوریه و ایران مطرح کرده‌اند. رویترز به نقل از یکی از مقام‌های ائتلاف دولت قانون گزارش داده که مالکی به آمریکایی‌ها خواهد گفت که عراق بهترین میانجی میان واشنگتن و تهران برای حل مسئله هسته‌ای خواهد بود. این در حالی است که منابع نزدیک به دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که نیازی به میانجیگری در رابطه با این مسائل وجود ندارد. این اعتقاد وجود دارد مالکی که به‌دنبال سومین دوره نخست‌وزیری است برای پررنگ‌ کردن خودش در تلاش برای ایفای نقش میانجی است و همچنین تلاش خواهد کرد با کمک آمریکایی‌ها بتواند خشونت‌ها در عراق را تا حدی کاهش دهد.

کد خبر 237027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز