گروه اجتماعی- محمد‌علی بدری: چند‌ماه پس از آنکه بچه‌های‌شان را از زیر قرآن راهی سفر کردند...، حالا این صدا در کوچه‌های شهرشان پیچیده که: «این گل پرپر از کجا آمده...».

حوادث

برای آرزوهای پدر و مادرها، برای روزهای بعد از سربازی پسرهایشان و صبوری و آرامش خانواده مرزبان‌هایی که هر شب با یاد عزیزشان چشم بر هم می‌گذاشتند، حالا یک پایان غرورآفرین اما جانکاه رقم خورده است؛ غرور برای دفاع شجاعانه عزیزانشان از امنیتی که خانواده این شهیدان در تأمین بخشی از آن شریکند و داغی همیشگی که هرگز در دل داغدیدگان مرهمی نخواهد یافت.

اکنون اما وظیفه مسئولان امنیتی یافتن علت ماجرا و جلوگیری از تکرار آن است. هیأتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی راهی منطقه سراوان می‌شود. ماموریت این هیأت بررسی حادثه تروریستی اخیر در این منطقه است که منجر به شهادت 14مرزبان ایرانی شد. در همین حال سیدباقر حسینی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این نتیجه رسیدیم که می‌بایست وزارت خارجه موضوع تردد تروریست‌ها در پاکستان را پیگیری ‌کند. پیش‌تر رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: لازم است دولت محترم و وزارت کشور با دقت کافی به این موضوع رسیدگی کنند.

علی لاریجانی تأکید کرده بود: همچنین کمیسیون امنیت مجلس وظیفه دارد به این مسئله رسیدگی کند و گزارش آن را ارائه کند. سردار حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ناجا هم از کاهش حدود 20میلیارد تومانی بودجه مرزبانی در سال 92گلایه کرده است. بودجه سال 92آخرین لایحه بودجه‌ای بود که دولت محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی فرستاد.فرمانده ناجا هم با تکرار همین گلایه تأکید کرد: اکنون خسارت‌های وارد شده در مرزها بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که برای انسداد مرزها باید پرداخت شود.

احمدی مقدم گفت: گلایه ما این است که چرا دولت هزینه در مرز را سرمایه‌گذاری بدون منفعت می‌داند، درصورتی که سرمایه‌گذاری در مرز منافع بسیار اقتصادی دارد و در عرض یک سال می‌توان بودجه هزینه شده را از طریق مبارزه با قاچاق به‌دست آورد. البته اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی کوتاهی را متوجه طرف پاکستانی می‌داند. کوثری با بیان اینکه این گروهک تروریستی از داخل خاک پاکستان به پاسگاه مرزی حمله کرده و بعد از آن دوباره به خاک پاکستان بازگشته‌اند، گفت: این حادثه را دنبال خواهیم کرد و پاکستان باید جواب بدهد که چرا نتوانسته مرزهای خود را کنترل کند که یک تیم تروریستی به پاسگاه ما حمله کنند.

در همین رابطه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور معتقد است: مرزبانان باید کوچک‌ترین حرکت غیرقانونی و ترددهای غیرمجاز را به یکدیگر اطلاع دهند به‌طوری که هر دو طرف باید در قبال کنترل مرز پاسخگو باشند. علی عبداللهی با اشاره به اینکه حادثه سراوان در یک نقطه صفر مرزی صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: این گروه‌های تروریستی با کمک نیروهای کمکی به خاک پاکستان متواری شده‌اند. معاون امنیتی انتظامی با بیان این مطلب که وزارت کشور و دستگاه دیپلماسی باید این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند، افزود: متأسفانه مرز به‌صورت یک به یک مورد کنترل ما قرار می‌گیرد.

عبداللهی با اشاره به اینکه طبق پروتکل‌های مرزی هر دو کشور موظفند ‌مرزهای خود را مورد کنترل قرار دهند، ادامه داد: هر دو کشور باید به یکدیگر پاسخگو باشند به‌طوری که مرزبانان باید با یکدیگر ملاقات کنند. حادثه اخیر تروریستی در منطقه سراوان در حالی صورت گرفته است که به گفته فرمانده مرزبانی ناجا گروه تازه تاسیس موسوم به جیش‌العدل در سال‌جاری با نیروهای ما چندین مورد درگیری داشته که با دفاع نیروهای مرزبانی مواجه شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: این گروه تروریستی در جاده مرزی ما مستقر شده و اقداماتی را به قصد ورود انجام داده بودند. او گفت: بعد از حادثه تروریستی در میرجاوه با جیش‌العدل درگیری داشتیم که 4نفر از آنان به هلاکت رسیدند و جنازه 2نفر از آنان در اختیار ماست و جنازه 2نفر باقیمانده به پاکستان رفت. گفته‌های سردار ذوالفقاری و آنچه رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی چند روز پیش از این حادثه اعلام کرده بود، نشان می‌دهد که حمله تروریستی گروه‌هایی مانند جیش‌العدل پیش‌بینی‌نشده نبود.

18شهریور 92محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت مجلس، بر لزوم تقویت مرزبانی‌ها برای صیانت همه جانبه از مرزها از طریق تخصیص اعتبارات مناسب تأکید کرد و گفت: توجه بیشتر به مرزبانی‌ها در صیانت از امنیت مرزها در مباحث مختلف اهمیت دارد و از این حیث مجلس باید در تأمین بودجه برای تقویت مرزبانی‌ها توجه ویژه داشته باشد.

همچنین 26مهر 92یعنی چند روز پیش از حادثه تروریستی سراوان حجت‌الله سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر اعضای این کمیسیون به مرزهای شرقی کشور خبر داد و گفت: بازدید ازبازارچه‌های مرزی و روند انسداد مرزها هدف سفر اعضای کمیسیون امنیت به مرزهای شرقی است.

کد خبر 236889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز