همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت پاکستان باید بر اساس تفاهمنامه استرداد مجرمان، عاملان حادثه سراوان را دستگیر کند و به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.

مرضیه افخم

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود با ابراز تأسف از حادثه سراوان افزود: کاردار پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه دعوت و یادداشت اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

وی گفت: در عین حال اجرای تفاهمنامه دو طرف را در زمینه استرداد مجرمان پیگیری و دنبال می کنیم.

افخم افزود: مقامات پاکستانی به ویژه معاون وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد این اقدام تروریستی را محکوم کرده اند.

وی با اشاره به اینکه همکاری خوبی بین وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه در این زمینه وجود دارد گفت: به همین منظور به زودی معاون وزیر کشور به پاکستان سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مقابله با تروریسم نیازمند همکاری و عزم جدی همه کشورهاست ابراز امیدواری کرد با اهتمام جدی همه کشورهای منطقه، این پدیده شوم ضدبشری مهار شود.

تعیین جدول زمانی برای مذاکرات نشانه اراده سیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: از نظر ما تعیین جدول زمانی در مذاکرات ایران و 1+5 و همین طور در مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی نشانه اراده سیاسی برای حل موضوع است.

مرضیه افخم افزود: ما خواهان این هستیم که مذاکرات به نتیجه برسد و یکی از فاکتورهای مهم آن زمان است.

وی گفت: تعیین جدول زمانی مانع از شکل گیری اخلال در مذاکرات و حتی زیر سؤال بردن اراده دو طرف می شود.

افخم ابراز امیدواری کرد که بحث تعیین جدول زمانی در کوتاه ترین زمان با برگزاری و استمرار مذاکرات و تفاهم دو طرف انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری دومین دور از مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در دولت یازدهم از روز گذشته در وین افزود:‌ این دوازدهمین دور مذاکرات در دو سال گذشته است و ایران همواره بر همکاری تاکید کرده و نهایت تلاش خود را برای شفاف سازی و رفع ابهامات به عمل آورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دولت جدید و متناسب با رویکرد ما در مذاکرات با گروه 1+5 انتظار داریم که این مذاکرات و رویکرد جدید خودش را در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نشان دهد.

خانم افخم افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که این رویکرد تقویت کننده و تسهیل کننده مسیر همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

وی گفت: امیدواریم در عین حال که پاسخگوی ابهامات و سؤالات هستیم زمینه همکاری های بیشتر و تعاملات مثبت بین ایران و آژانس فراهم شود.

افخم با اشاره به اینکه مقامات ایران و آژانس مذاکرات وین را مفید و سازنده ارزیابی کرده اند، افزود: امیدواریم براساس پیشنهادی که به آژانس ارائه شده است برای چگونگی ادامه این مذاکرات و رفع ابهامات به نتایج خوبی برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد که امروز در پایان گفتگوهای وین نخستین نشانه های این تعامل جدید را شاهد باشیم.

وزیر امور خارجه به افریقای جنوبی و ترکیه سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر آقای ظریف به افریقای جنوبی و ترکیه خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه 9 آبان برای شرکت در یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و افریقای جنوبی به این کشور سفر می کند.

وی افزود: امروز و فردا گروه های کارشناسی در کمیته های سیاسی، اقتصادی، فنی و انرژی این اجلاس کار خود را آغاز می کنند .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این اجلاس نمایندگان دستگاه های دولتی مذاکراتی را به عنوان کارشناسی انجام می دهند و نتایج این مذاکرات به اجلاس وزیران ارائه می شود .

وی افزود : همزمان با برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و افریقای جنوبی، مجمع تجاری دو کشور با شرکت نمایندگان بخش خصوصی برگزار خواهد شد.

افخم گفت : همکاری‌های ایران و افریقای جنوبی رو به پیشرفت است و براساس تفاهمات و توافقاتی که در اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور انجام شده 80 سند میان دو کشور به امضا رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این اجلاس به تقویت و گسترش همکاری ها میان دو کشور ایران و افریقای جنوبی منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در پایان سفر به افریقای جنوبی، به دعوت موسسه هاگوآش ترکیه، وزیر امور خارجه به این کشور سفر می کند.

افخم خاطرنشان کرد: آقای ظریف در ترکیه در همایش امنیت و صلح سخنرانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه این همایش با رئیس جمهور، نخست وزیر و همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 236860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز