همشهری آنلاین: اعضای سازمان ملل متحد طی جلسه‌ای یک هفته‌ای با برجسته‌ترین اخترشناسان و فضانوردان اولین برنامه بین‌المللی دفاع از زمین در برابر برخورد‌های فاجعه‌بار سیارک‌ها با زمین را اجرایی کردند.

سیارک

براساس گزارش وایرد، در این جلسه که 6 فضانورد نیز در آن حضور داشتند تلاش‌ها برای دفاع از زمین در برابر برخورد‌های سیارک‌های غول‌پیکر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف از برگزاری این نشست از بین بردن تهدید اجرام نزدیک به زمین و یا سیارک‌هایی که درون شعاع مدار زمین با خورشید در حرکتند بوده است.

دانشمندان تخمین‌زده‌اند که درحدود یک میلیون سیارک نزدیک به زمین وجود دارند که می‌توانند برای زمین خطرساز شوند، اما تاکنون تنها بخش بسیار جزئی از این سیارک‌ها با تلسکوپ رصد شده‌اند. به گفته ادوارد لو، یکی از فضانوردان سابق ناسا تعداد سیارک‌هایی که در فضا سرگردانند 100 برابر بیشتر از تعدادی است که تاکنون تخمین زده شده‌است و چالش اصلی یافتن این سیارک‌ها است،‌ پیش از آنکه آنها ما را بیابند. به گفته وی، راهکار، اجرایی کردن آن و ابزارهای اجرایی مورد نیاز باید به صورت بین‌المللی تعین شوند.

لو برای محقق کردن چنین شرایطی در سال 2002 شرکتی به نام B612 را تاسیس کرد و اعضای این شرکت هم‌اکنون درحال تشکیل تلسکوپ فروسرخی برای یافتن مکان سیارک‌های خطرناک هستند. این تلسکوپ تا پایان سال 2018 تکمیل خواهد شد. یازده سال پس از تاسیس این شرکت و پس از یک هفته مذاکره سازمان ملل با اخترشناسان و فضانوردان شناخته شده و معتبر در نهایت گروه هشدار‌دهنده سیارکی بین‌المللی توسط سازمان ملل ایجاد شد که به کشورهای عضو در این گروه امکان می‌دهد اطلاعات سیارک‌هایی که به نظر خطرناک می‌آیند را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در شرایطی که هر یک از اعضای این گروه متوجه نزدیک‌شدن سیارکی خطرناک به سوی زمین شود، کمیته کاربرد صلح‌آمیز از فضا در سازمان ملل متحد به کشورها اجازه خواهد داد تا برای اجرای ماموریت مشترک نابودی آن سیارک با یکدیگر همکاری کنند. به نظر می‌آید ایمن‌ترین راه برای مقابله با چنین سیارکی کوباندن یک فضاپیما به سیارک باشد تا به این شکل سیارک از مسیر خود منحرف شود.

کد خبر 236839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز