سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از برگزاری مرحله استانی دومین دوره مسابقات قرآن «تلاوت» با رقابت هفت هزار و ۹۹۴ متسابق طی روزهای هفتم و هشتم آذرماه خبر داد.

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه هفت هزار و 994 متسابق برای رقابت در دومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت از سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند، گفت: این متسابقان طی روزهای هفتم و هشتم آذرماه در مرحله استانی مسابقات با هم رقابت خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: استان کرمانشاه با 773 شرکت‌کننده بیشترین آمار ثبت نام‌شدگان را به خود اختصاص داده و از استان آذربایجان شرقی 565 نفر، آذربایجان غربی 122 نفر، اردبیل 184 نفر، اصفهان 526 نفر، البرز 388 نفر، ایلام 127 نفر، بوشهر 139 نفر، تهران 604 نفر، چهارمحال و بختیاری 131 نفر و خراسان جنوبی 141 نفر در این مسابقات ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همچنین از استان خراسان رضوی 618 نفر، خراسان شمالی 110 نفر، خوزستان 213 نفر، زنجان 148 نفر، سمنان 181 نفر، سیستان و بلوچستان 62 نفر، فارس 225 نفر، قزوین 149 نفر، قم 295 نفر، کردستان 229 نفر، کرمان 342 نفر، کرمانشاه 773 نفر، کهگیلویه و بویراحمد 108 نفر، گلستان 141 نفر، گیلان 163 نفر، لرستان 228 نفر، مازندران 161 نفر، مرکزی 225 نفر، هرمزگان 260 نفر، همدان 200 نفر و یزد 236 نفر در دومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت ثبت نام کرده‌اند.

مرحله استانی مسابقات تلاوت بهمن‌ماه برگزار می‌شود

قره‌شیخ‌لو با یادآوری اینکه تمامی ثبت نام‌شدگان در این مسابقات در مرحله استانی با هم رقابت خواهند داشت، ادامه داد: برگزیدگان مرحله استانی این دوره از مسابقات بهمن‌ماه در مرحله کشوری مسابقات که در تهران برگزار خواهد شد با هم رقابت می‌کنند.

وی درباره ویژگی‌های این دوره از مسابقات قرآنی تلاوت، گفت: مسابقات تلاوت در سازمان دارالقرآن با رویکرد جدیدی در عرصه مسابقات قرآن کریم طراحی شده و هدف از برگزاری این دوره از مسابقات این است که قاریان کشورمان به معانی و مفاهیم آیات قرآن تسلط بیشتری پیدا کنند و همچنین حافظ قرآن نیز باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه یادآور شد: در حوزه حفظ نخستین دوره مسابقات تلاوت نیز، حافظان قرآن باید مفاهیم را مورد توجه قرار دهند به این صورت که ممکن است معنی یک آیه برای آنان قرائت شود و از آنان خواسته شود که آیه مورد نظر را از حفظ تلاوت کنند.

قبل از برگزاری کلاس‌های حفظ باید فرهنگ حفظ قرآن را در جامعه جاری کنیم

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی حفظ قرآن کریم در جامعه، عنوان کرد: اگر بخواهیم حفظ قرآن در جامعه عمومیت پیدا کند باید قبل از برگزاری کلاس‌های حفظ فرهنگ حفظ قرآن را در جامعه جاری کنیم، البته نباید انتظار داشته باشیم که همه افراد جامعه حافظ کل قرآن باشند زیرا ممکن است برخی از افراد از استعداد و توانایی کمتری برخوردار بوده و بتوانند حافظ نیم جزء یا یک جزء قرآن باشند.

قره‌شیخ‌لو ادامه داد: آنچه در حوزه فعالیت‌های قرآنی از اهمیت بالایی برخوردار بوده این است که مردم با قرآن مأنوس باشند که البته برگزاری مسابقات قرآنی به ویژه مسابقات تلاوت که بر حفظ و مفاهیم قرآن تأکید دارد، کمک می‌کند تا این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات تلاوت باید آیاتی از قرآن را به قید قرعه از حفظ تلاوت کنند، افزود: آقایان بالای ۱۶ سال باید هشت قطعه شامل آیات ۲۱۱ تا ۲۱۵ سوره بقره، آیات ۱۳۳ تا ۱۴۰ سوره آل‌عمران، آیات ۹۵ تا ۱۰۱ سوره انعام، آیات ۵۲ تا ۵۹ سوره توبه، آیات ۱۰۱ تا ۱۱۱ سوره مبارکه اسرا، آیات ۳۵ تا ۴۰ سوره نور، آیات یک تا ۱۱ سوره عنکبوت و آیات ۲۲ تا ۳۱ سوره زمر را حفظ کنند.

قره‌شیخ‌لو در پایان عنوان کرد: آقایان زیر 16 سال و بانوان بالای 16 سال نیز باید پنج قطعه را حفظ کنند که این قطعات شامل آیات 80 تا 83 سوره نساء، آیا‌ت 149 تا 151 سوره انعام، آیات 75 تا 78 سوره حج، آیات 56 تا 62 سوره عنکبوت و آیات 15 تا 23 سوره فاطر است.

کد خبر 236804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز