همشهری آنلاین: مرحله ملی مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دقایقی پیش در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز چهارشنبه 10 مهرماه با حضور مسئولان دستگاه‌های قرآنی و آموزش عالی در سالن اجتماعات دانشگاه‌ علامه طباطبایی و با حضور متسابقان راه یافته به مرحله نهایی برگزار شد.

در ابتدایی این مراسم محمد مهدی بیگی، قاری نوجوان به تلاوت آیاتی از سوره اسراء و شمس پرداخت که مورد تشویق حضار قرار گرفت. پس از پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری که به دو زبا‌ن‌های عربی و انگلیسی ترجمه شده بود، صحرائی، دبیر جشنواره ضمن ارائه گزارشی از روند برپایی این دوره از مسابقات اظهار کرد: قرآن کریم همواره مورد نظر حکما و بزرگان این مرز و بوم بوده است و در تحقیقات علمی خود به آن استناد می‌جستند.

وی ادامه داد: حکیم ملاصدرا در نقل قولی بیان کرد که در اواخر عمر خود که تمامی آثار حکمای پیشین خود را خوانده بود، هنوز روح تشنه‌ای خود را سیراب نمی‌دید و به قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) روی آورد و به تدبر در آیات قرآن کریم پرداخت و در این دوره بود که توانست با استفاده از حکمت اسلامی معنای عمیق آیات را بفهمد.

دبیر جشنواره بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: وزارت علوم در ابتدای شهریور ماه به ما اعلام کرد که دانشگاه علامه طباطبایی میزبان مرحله ملّی این دوره از مسابقات قرآن دانشجویان است. این در حالی بود که رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به‌تازگی تغییر یافته بود و می‌توان گفت خبر میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی نخستین خبری بود که به رئیس جدید داد شد و ایشان هم بلافاصله دستورات لازم را برای این میزبانی صادر کرد و برای میزبانی رقابت‌های این مسابقات در سطح اساتید و کارکنان اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: ما کار اجرایی این مسابقات را از ابتدای شهریور ماه آغاز کرده‌ایم تا تغییرات جدید در سطح مدیریت تاثیری بر روند اجرایی این مسابقات نداشته باشد براین اساس 9 کمیته شکل گرفت و به صورت فردی و گروهی حداقل هفته‌ای سه بار تشکیل جلسه دادند و تا آخر شهریور ماه 421 اثر در بخش هنری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

صحرائی گفت: این آثار مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و برترین‌های آن مشخص شد و در نمایشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی برای بازدیدکنندگان عرضه شد. البته در برخی از رشته‌ها طبق نظر داوران برگزیده نهایی نداشتیم. امروز 280 نفر در بخش کتبی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای متسابقان تصریح کرد: برای شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات 18 فوق برنامه تدارک دیده شده است که 9 مورد برای آقایان و 9 تا برای بانوان است. دانشجویان در سه سالن متفاوت در رقابت‌ها حاضر می‌شوند و از این رو سعی شده است برنامه‌های جانبی در ساعات مختلف به گونه‌ای تنظیم شود که هر شخص بتواند حداقل در سه مورد از این برنامه‌ها شرکت کند.

دبیر جشنواره بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: رؤسای این دانشگاه همواره حامی برنامه‌های قرآنی بوده‌اند و در اینجا باید یادی از رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی کرد که بدون هیچ محدودیتی یاور ما در اجرای برنامه‌های قرآنی بود. در اجرای این برنامه بانک تجارت از لحاظ مالی حامی این دوره از رقابت‌ها بود.

یادآور می‌شود، مشروح سخنرانی‌های افتتاحیه به‌زودی بر روی خروجی قرار می‌گیرد.

کد خبر 233512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز