همشهری آنلاین: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: سی و ششمین دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم از یکم تا ششم اسفند ماه در شهر شیراز برگزار می‌شود.

وی افزود: در این دوره از مسابقات بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در سطح شهرستانی، استانی و کشوری به رقابت می‌پردازند و نفرات برتر به مسابقات بین‌المللی راه می‌یابند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ولی یاراحمدی صبح امروز(شنبه) در نشستی مطبوعاتی به مناسبت برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآنی کریم که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور است، اظهار کرد: ایجاد نشاط معنوی و زندگی بهتر جز با توجه به مفاهیم و آیات قرآنی میسر نیست و دستگاه‌های مربوطه باید به اینگونه فعالیت‌های قرآنی توجه ویژه‌ای کنند تا توجه به حقیقت مفاهیم قرآنی در کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مسابقات قرآنی حفظ، قرائت و ترتیل در سازمان اوقاف و امور خیریه از سال 1360 با برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری آغاز شد و هم اکنون سی و ششمین مرحله آن را پیش روی داریم که این مسابقات از یکم تا ششم اسفند ماه به میزبانی فارس در شهر شیراز برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: سی و ششمین دوره مسابقات قرآنی در بخش برادران و خواهران در مقطع سنی بزرگسالان برگزار می‌شود که این مسابقات بزرگترین مرحله مسابقات قرآنی کشور است و نفرات برتر این مسابقات به بنیاد علمی نخبگان معرفی می‌شوند.

یاراحمدی اظهار کرد: نفرات برتر این مسابقات با برگزاری آزمون به حج تمتع مشرف می‌شوند که این قاریان با عنوان "کاروان قرآنی" در ایام حج معرفی می‌شوند و هرساله 30 نفر به حج مشرف می‌شوند.

وی اضافه کرد: نفرات برگزیده این مسابقات به مسابقات جهانی نیز اعزام می‌شوند که مسابقات بین‌المللی در کشورهای تونس، مسکو، اردن، سودان و اندونزی است و نفرات برتر سال‌های گذشته که اعزام شده‌اند نتایج خوبی گرفته‌اند و امیدواریم امسال نیز نفراتی را که اعزام می‌کنیم به نتایج خوبی برسند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: همچنین نفرات برتر این مسابقات از نظر تحصیلی مورد حمایت سازمان اوقاف قرار می‌گیرند و تحصیلات آنها به صورت رایگان انجام می‌شود.

یاراحمدی در ادامه با بیان این‌که «خراسان رضوی بالاترین ظرفیت شرکت در این مسابقات را به خود اختصاص داده است» گفت: مسابقات از لحاظ گستردگی در سطح شهرستان‌ها 280 شهرستان را دربرمی‌گیرد که این برنامه‌ها در شهرستان‌ها در پنج نوع مسابقه برای نوجوانان زیر 16 سال برگزار می‌شود.

وی همچنین افزود: این مسابقات هرساله در دهه کرامت و در مقاطع مختلف برگزار می‌شود و برگزیدگان آن مسابقات به مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآنی اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: در این دوره از مسابقات برنامه‌ها و ویژگی‌های زیادی را مدنظر داریم و درصدد آن بودیم تا بتوانیم منویات رهبری را در این مسابقات اجرا کنیم و هدف از برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی این است که در بین مردم به محورهای اصلی قرآن توجه شود.

یاراحمدی گفت: اینکه شهر شیراز را برای این مسابقات انتخاب کردیم به این دلیل بود که شاه‌چراغ در آن شهر است و به نوعی سومین شهر مذهبی ایران است و مهد تمدن، شعر و اندیشه است. در این دوره از مسابقات به مسابقات قرآنی خواهران نیز توجه خاصی شده است. مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن در تالار حافظیه شهر شیراز برگزار می‌شود ولی مراسم اختتامیه بخش خواهران در سازمان اسناد ملی این شهر است.

وی همچنین افزود: در این دوره از مسابقات قرآنی بیش از 150 محفل انس با قرآن را برگزار می‌کنیم که این 150 محفل از چند روز قبل از مسابقات برگزار می‌شود و تا پایان مسابقات ادامه دارد و از اساتید برجسته جهان و کشور دعوت کرده‌ایم.

یاراحمدی گفت: مسابقات امسال از شبکه‌ استانی شهر شیراز پخش می‌شود همچنین مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن از شبکه ملی پخش می‌شود و درصدد آنیم تا بتوانیم برای این مراسم‌ها از مسئولان لشگری و کشوری همچون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس قوه قضائیه بهره ببریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه اظهار کرد: در این دوره از مسابقات قرآنی کاروانی داریم که علاقمندان می‌توانند از این کاروان قرآنی بهره ببرند و امیدواریم بتوانیم حماسه قرآنی را در کشور برگزار کنیم.

وی در پایان گفت: در مسابقات کشوری حفظ،‌ ترتیل و قرائت از هیات داوران متخصص و برجسته‌ای استفاده کرده‌ایم که مسابقات امسال در سه مرحله برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهر شیراز بهره ببریم و کاری کنیم که جوانان به سمت و سوی اینگونه برنامه‌ها کشیده شوند.

کد خبر 249690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز