سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران پس از آنکه پنج‌شنبه و جمعه گذشته در مادرید با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران و راه‌های از سرگیری مذاکرات با وی گفت‌وگو کرد

و پس از آن نیز با نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسپانیا در این خصوص به رایزنی پرداخت، راهی چند کشور اروپایی دیگر شد تا در جریان گفت‌وگو با مقامات این کشورها ابعاد گوناگون برنامه هسته‌ای ایران و روند مذاکرات با خاویر سولانا را برای آنان تبیین کند.

علی لاریجانی روز سه‌شنبه 15 خرداد درباره مذاکرات و رایزنی‌های خود با رئیس جمهوری سوئیس به ایرنا گفت: در دیدار با خانم میشلین کالمی ری که روز دوشنبه انجام پذیرفت مسایل منطقه و به‌خصوص آخرین تحولات در زمینه برنامه‌های هسته‌ای ایران مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه مقامات سوئیسی از گذشته تحرک‌هایی برای رفع اختلاف‌نظرها بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران داشتند ، رئیس جمهوری این کشور مایل بود که از آخرین تحولات در این زمینه مطلع شود.

اما دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهوری سوئیس، صبح سه‌شنبه در آخرین مقصد سفر اخیر خود به اروپا برای دیدار با مقامات آلمانی وارد برلین پایتخت این کشور شد و با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.  

لاریجانی در پایان سفر چند ساعته خود به برلین رایزنی با وزیر خارجه آلمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مذاکرات با وزیر خارجه آلمان دو طرف در زمینه همکاریهای دو جانبه و مسایل بین‌المللی از جمله برنامه‌ هسته‌ای ایران با هم گفت‌وگو کردند.

وی افزود: آلمان کشور مهمی است و می‌تواند نقش تاثیرگذاری در معادلات منطقه‌ای داشته باشد.

لاریجانی گفت: ما این موضوع را که آلمانی‌ها نسبت به مسایل هسته ای ایران علاقه مند و حساس هستند و مایلند که اختلاف نظرها در این موضوع به نحو دقیق حل شود ، مثبت ارزیابی می‌کنیم و به همین دلیل هم رایزنی‌های ما در این زمینه به یکدیگر نزدیک است. 

لاریجانی افزود همچنین در این دیدار مسایل منطقه از جمله عراق ، لبنان و افغانستان نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کد خبر 23677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز