همشهری آنلاین: تارنمای روزنامه واشنگتن پست آمریکا روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که ادوارد اسنودن مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، صدها هزار سند این سازمان در ارتباط با روسیه، ایران و چین را در اختیار دارد.

ایرنا نوشت: این گزارش خطاب به نمایندگان دولت آمریکا آورده است: چنانچه اسنودن تصمیم به افشای این اسناد «سیا» مربوط به هر یک از کشورها در رسانه‌ها بگیرد، بی تردید این اقدام خطرناک وی در همکاری آمریکا با هر یک از این کشورها تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

براساس این گزارش این اسناد حتی شامل اطلاعات درباره کشورهایی می شود که همپیمانی و همکاری مخفی آنها با آمریکا تاکنون هرگز علنی نشده است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گزارش واشنگتن اعلام کرد که افشای این اسناد حتی منجر به آن خواهد شد تا آمریکا ناخواسته مجبور شود به برخی کشورها امتیازاتی بدهد که حتی جیمز کلاپر مدیر امنیت ملی آمریکا نیز تاکنون نتوانست در این خصوص اظهار نظری کند.

براساس این گزارش، دولت آمریکا این هفته ناگزیر است به دولت های برخی کشورها در باره فعالیت الکترونیکی و مجازی سازمان امنیت این کشور از جمله آنها در باره شنود مکالمات تلفنی مقام های برخی کشورهای اروپایی و آمریکا لاتین و مکاتبات اینترنتی شهروندان کشورهای مختلف توضیحاتی ارایه دهد.

مکس فیشر تحلیلگر برجسته روزنامه واشنگتن پست می گوید: چندی پیش یک نهاد غیر دولتی در ایران از اسنودن خواسته بود تا اطلاعاتی درباره جزئیات و فرایند جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سیا) بر ضد ایران به شهروندان ایرانی ارائه شود.

کد خبر 236196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز