شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرد بیونیکی اولین روبات انسان‌نمایی است که به صورت کامل از قطعات مصنوعی بدن انسان ساخته شده و از قابلیت راه رفتن، حرف زدن و نفس کشیدن برخوردار است.

روبات

براساس گزارش فاکس نیوز، این روبات حرف می‌زند، نفس می‌کشد و از ضربان قلب برخوردار است اما انسان حقیقی نیست، بلکه اولین انسان تمام بیونیکی جهان است. این روبات که مانند فرانکشتاین مشهور از قطعات مختلفی از اندام‌های مصنوعی ساخته‌شده‌است، ملقمه‌ای از اعضای مصنوعی پیشرفته بدن انسان است، از اندام‌های روباتیک گرفته تا پمپ خون و سیستم گردش خون.

این موجود که روز یکشنبه طی مراسم ویژه‌ای روشن خواهد شد توسط دو متخصص روباتیک به نام‌های ریچ واکر و متیو گولدن از شرکت شد و روبات و با استفاده از اندام‌ها و قطعات مصنوعی بدن انسان که توسط شرکت‌های مختلف به آنها اهدا شده ساخته شده‌است.

واکر می‌گوید طی 6 هفته این اندام‌ها و قطعات مصنوعی را سرهم کرده و به شکل یک انسان درآورند،‌ با این تفاوت که در حالت عادی، اندام‌های مصنوعی جایگزین اندام از دست رفته بدن یک انسان می‌شوند، اما در این مورد،‌هیچ انسانی وجود نداشته و این دو متخصص برای نصب کردن اندام‌های بدن باید انسانی خلق می‌کردند.

روبات

این روبات که برای ساخت آن یک میلیون دلار هزینه شده‌است، از بعضی جنبه‌های فیزیکی از روی بدن برتولت میر، فیزیولوژیست اجتماعی دانشگاه زوریخ که یکی از پیشرفته‌ترین دوست‌های مصنوعی جهان را در اختیار دارد، ساخته شده‌است. مرد بیونیکی نیز از دستی مشابه با دست میر برخوردار است، دستی که محصول شرکت Touch Bionic بوده و کاملا متحرک است،‌ انگشتان آن در هر بند دارای موتور بوده و مچ آن کاملا قابل چرخش است.

پاهای این روبات محصول شرکتی به نام BiOM است و برای افزایش قدرت این پاها،‌روبات اسکلت روباتیکی به نام Rex به تن دارد. با این‌همه لیست اندام‌های مصنوعی این انسان بیونیکی به همین‌جا ختم نمی‌شود، قلب مصنوعی، خون مصنوعی، ریه و نای مصنوعی، لوزالمعده مصنوعی، کلیه و سیستم چرخش خون مصنوعی از جمله دیگر اندام‌هایی هستند که از آنها در ساخت بدن این روبات استفاده شده‌است.

قلب مصنوعی به کار گرفته شده در بدن این روبات به اندازه‌ای قابل اطمینان است که پزشکان از آن برای جایگزین کردن قلب آسیب‌دیده بیمارانی که در انتظار جراحی پیوند قلب هستند استفاده می‌کنند. در سیستم گردش خون نیز از عروق و شریان‌های پلیمری برای انتقال خون به نقاط مختلف بدن استفاده می شود.

مغز این روبات نیز از عملکرد‌های مشابه با مغز انسان برخوردار است. شبکیه مصنوعی در چشمان این روبات از توانایی احیای قدرت بینایی در افراد نابینا برخوردار است. از دیگر تجهیزات این روبات می‌توان به سیستم تشخیص گفتار اشاره کرد.

چهره این روبات نیز از روی چهره میر مدل‌برداری شده‌است. دو سوم بدن انسان با موفقیت در این روبات شبیه‌سازی شده‌است، البته در صورتی که چند اندام اصلی از قبیل کبد، معده و روده را نادیده بگیریم.

کد خبر 235522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز