شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مبتکران با الهام از اندازه و مانورپذیری لاک‌پشت‌ها، نوعی روبات ساخته‌اند که می‌تواند بقایای کشتی شکسته‌ها را در دریا کاوش کند.

به گزارش مهر، در این پروژه کهARROWS نام دارد و با بودجه اتحادیه اروپا انجام شده است نمونه اولیه روبات U-CAT که همان لاک‌پشت دریایی کاوشگر کشتی‌های غرق شده در دریا است، ساخته شده است.

روبات U-CAT درست مانند یک لاک‌پشت واقعی چهار باله دارد که مستقل از یکدیگر حرکت کرده و بسته به مکان هدف، امکان شنا به سمت بالا و پایین، جلو و عقب را برای او فراهم می‌آورند. پروانه‌ها نیز همین کارها را امکان‌پذیر می‌کنند اگرچه در این فرایند و به خاطر زیر و رو کردن محیط دید را کاهش می‌دهند.

روبات U-CAT خودکار است و از این رو نیازی به کابل کنترل‌کننده که ممکن است در مسیر گره بخورد یا قطع شود، ندارد. بر روی این روبات یک دوربین ویدیویی نصب شده که تصاویر را ضبط می‌کند و بعدا می‌توان از آن به عنوان نقشه بصری از درون کشتی شکسته غرق شده استفاده کرد.

قرار است از این فناوری در مناطق باستان‌شناسی زیر آب در دریای مدیترانه و دریای بالتیک به طور آزمایشی استفاده شود. ایده این است که روبات U-CAT در نهایت با همکاری دیگر روبات‌های زیر آبی که بسیار بزرگ و گران قیمت هستند بتواند وارد لاشه کشتی‌ها شده و آنها را کاوش کند.

دانش‌پژوهان می‌گویند روبات U-CATs ممکن است دیگر تنها لاک‌پشت روباتیک در دریا نباشند چرا که به طور همزمان دانشمندان گروه تحقیقاتی ETH زوریخ در حال ساخت لاک‌پشت‌های روباتی خودشان موسوم به naro-tartaruga هستند.

کد خبر 240576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز