همشهری آنلاین: با وجود یکبار تجربه قطعی و افت فشار آب در مناطقی از تهران در تابستان امسال، این روزها مقامات آبی تهران هشدار می دهند به دلیل نباریدن باران، افت ۵۰درصدی ذخیره پشت سدها و کسری ۵۰میلیون مترمکعبی آب و در صورت عدم رعایت مصرف آب توسط شهروندان تهرانی، بخش‌هایی از پایتخت به ویژه در سامانه شرق در پاییز امسال شاهد افت فشار آب خواهند بود.

آب

به گزارش مهر، تابستان امسال مشکل قطعی آب، افت فشار و بی آبی توسط میلیون‌ها نفر از شهروندان تهرانی تجربه شد و منطقی از شهر در روزهای گرم تابستان 92 با قطعی آب مواجه شدند. این موضوع در تابستان باعث شد تا کم آبی و مشکلی که نسبت به آن هشدارهایی نیز داده می شد، برای عده ای از پایتخت نشینان جدی شود.

همزمان با اوج گرفتن گرمای کم سابقه تابستان امسال و رسیدن دمای هوا به مرز 43 درجه در تهران، مصرف آب شهروندان نیز به بالاترین حد خود رسید و مسئولان آبفای استان تهران اعلام کردند در حالی که شبکه ابرسانی در تهران روزانه به طور معمول می تواند تا 2 میلیون و 700 و حداکثر 3 میلیون مترمکعب آبرسانی داشته باشد، این میزان مصرف در روزهای گرم تابستان به 3 میلیون و 200 تا 3 میلیون و 400 هزار مترمکعب نیز رسید.

تکرار تجربه تابستانی بی آبی

البته این مسئله برای همه شهر نبود و بخش هایی از مناطق تهران اصلا از قطعی آب و مشکل جدی بخشی دیگر از شهروندان مطلع نیز نشدند. با این حال، پس از چند سال که دیگر خبری از جیره بندی و بی آبی در تهران نبود، تابستان 92 شاهد بازگشت قطعی آب در تهران بود.

مسئولان بخش آب کشور می گویند سرانه مصرف شهروندان ایرانی در بخش آب از متوسط جهانی بالاتر است و این مسئله باعث می شود تا منابع آبی بیشتری تولید و عرضه شود. در این میان، تهرانی ها بیشتر از همه مردم کشور آب مصرف می کنند و با اینکه متوسط سرانه منطقی آب در دنیا و حتی کشورهای پُرآب 150 لیتر در روز است، هر شهروند تهرانی 220 تا 250 لیتر در روز آب مصرف می کند.

دقیقا در زمان بحرانی شدن وضعیت آب در پایتخت و قطعی آن در برخی مناطق، مصرف آب تهرانی ها نیز تا 400 لیتر در روز بالا رفت. متاسفانه هرچند بخشی از مسئله به وجود آمدن قطعی و افت فشار آب به فرسودگی شبکه انتقال آب و هدررفت برمی گردد، اما کارشناسان معتقدند شبکه آبرسانی در پایتخت طی دهه های اخیر به نسبت رشد جمعیت و تعداد مشترکان توسعه نیافته است و به همین دلیل با اندک چالشی مانند افزایش دمای هوا، مشکل افت فشار و قطعی آب نمایان می شود.

برخی با خیال راحت آب مصرف می کنند

با وجود اینکه تهرانی ها فکر می کنند با سرد شدن هوا و عبور از گرمای تابستان دیگر مشکلی برای قعطی و افت فشار آب پیش نخواهد آمد و برخی از آنها می توانند با خیال راحت مصارف غیرضروری مانند شستشوی ماشین با آب شرب، آبیاری کوچه و خیابان، شستشوی بیش از حد راه پله ها و بخش های داخلی منازل و مصارفی اینگونه را داشت؛ به تازگی و در روزهای گذشته مقامات آبفای استان تهران اعلام کرده اند در صورت ادامه روند مصرف آب در تهران، بخش هایی از شهر در فصل پاییز دچار مشکل افت فشار خواهد شد.

محمد پرورش؛ مدیرعامل آبفای استان تهران در اینباره با تاکید بر اینکه با وجود خنک تر شدن هوا و خاموشی کولرهای آبی، در چند ماه اخیر بارانی در تهران نباریده و از اینرو ذخیره آبی سدها تعریف چندانی ندارد اظهار داشت: در سال آبی گذشته در تهران 417 میلیمتر بارش اتفاق افتاده و در سال جاری به 283 میلیمتر کاهش یافته است که به دلیل ادامه روند توقف بارندگی ها، وضعیت ذخیره آب پشت سدهای استان تهران نامناسب تر شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهار داشت: در سال گذشته 650 میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره شده بود که با افت 250 میلیون مترمکعبی در امسال به 400 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه در صورت ادامه روند مصرف شهروندان تهرانی، حدود 4 میلیون نفر در فصل پاییز امسال در سامانه شرق تهران دچار مشکل افت فشار آب خواهند شد افزود: سامانه شرق تقریبا از ولیعصر شروع می شود و تا تهرانپارس و از پایین نیز تا 3 راه افسریه ادامه خواهد داشت.

کدام بخش های تهران دچار مشکل می شوند؟

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم 73 میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی داشته باشیم و 122 میلیون مترمکعب هم از طریق لار و لتیان بیاوریم، چیزی حدود 50 میلیون مترمکعب در سامانه شرق تهران کسری آب خواهیم داشت.

مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: مهم ترین اقدامی که ما می توانیم در این زمینه انجام دهیم مدیریت مصرف آب خواهد بود اما بخش مهم تر کار مشترکان تهرانی هستند که می توانند با 20 درصد صرفه جویی در مصرف فعلی، جلوی تکرار دوباره افت فشار و قطعی را بگیرند.

به گفته پرورش، برای اعمال مدیریت مصرف در بخش غیرمسکونی از 2 ماه قبل سناریوهایی را تنظیم کردیم. همچنین یک راهکار دیگر این است که تا پایان امسال 60 حلقه چاه جدید نیز احداث و وارد مدار شود. از سویی، موضوع انتقال بخشی از آب غرب تهران به سامانه شرق نیز در دستور کار است که تا حدی که بتوان از شبکه انتقال صورت داد، کار دنبال خواهد شد.

تدوین سناریوی مدیریت مصرف آب

وی همچنین از تجهیز برخی چاه ها برای ورود به مدار تولید نیز سخن گفت و افزود: برنامه ای در دست داریم که بتوانیم از طریق آن مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم. هم اکنون مشترکانی که 1.5 برابر متوسط مصرف معمول، از آب استفاده می کنند در تهران شناسایی شده اند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: متاسفانه اگر 50 میلیون مترمکعب کسری آب در سامانه شرق تهران جبران نشود، در پاییز امسال مشکل افت فشار را در بخش هایی از پایتخت خواهیم داشت. هم اکنون به ازاء هر شهروند تهرانی 270 لیتر آب تولید می شود که 240 لیتر آن مصرف می شود. این میزان مصرف در تابستان امسال به 400 لیتر در هر روز نیز رسیده بود.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به افت 50 درصدی ذخیره آبی در پشت سدهای تهران گفت: میزان هدررفت آب از طریق خطوط انتقال سامانه شرق تهران حدود 11 درصد است.

کد خبر 235392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز