شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

دکتر حمیدرضا آصفی*: وقتی در سال 1357 انقلاب ایران به پیروزی رسید، مجله تایم با چاپ عکسی از حضرت امام خمینی‌ره که کره زمین را در میان دست‌های خود داشت نوشت دست‌هایی که دنیا را لرزاند.

شاید نویسنده مقاله تایم اکنون بیشتر دریافته باشد که عمق آن لرزش تا چه اندازه در اقصی نقاط جهان رسوخ کرده است.

چند سال بعدتر آقای کلی معاون وقت  وزارت خارجه آمریکا در یک سخنرانی گفت: انقلاب اسلامی را نمی‌توان از میان برداشت، زیرا امام خمینی تمام نهادهای ایران را اسلامی و یا به تعبیر دقیق‌تر اسلام را در ایران نهادینه کرده است. کلی از نماز جمعه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای نگهبان و... به‌عنوان اسلامی شدن نهادهای ایران نام برد. امام راحل خود بیش از دیگران می‌دانست که این انقلاب اسلامی چگونه نهادینه شده و با پشتوانه عظیم روز به روز مستحکم‌تر و پابرجاتر می‌شود. از همین رو است که در وصیت‌نامه خود نوشتند:« با دلی آرام وقلبی  مطمئن وروحی شاد وامیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران وبرادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم ».

امام بزرگوار مطمئن بود این مردم نه اهل کوفه که پیروان راستین اسلام ، از انقلاب با جان و دل حمایت و حراست می‌کنند.

دست‌هایی که آن روزها دنیا را تکان داد، اکنون معادلات میان قدرت‌ها در روابط بین‌الملل را دگرگون ساخته است، امام خمینی که اهل سیاست بود و البته از سیاسی‌کاری بری، بسیار جلوتر از فروپاشی کمونیسم دریافته بود که شوروی آن روز نمی‌تواند دوام داشته باشد، و به این دلیل است که از گورباچف دعوت کرد که به تعالیم الهی روی آورد، اگرچه گورباچف عاجز از درک پیام بلند و دعوت امام بزرگوار بود.

ارسال پیام امام به رئیس جمهور وقت شوروی به‌عنوان رهبر یکی از ابرقدرت‌های آن زمان، اوج نمایش خودباوری و اعتمادبه‌نفس بود،امام خمینی  تلاش داشت همین روحیه را در عموم مردم و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور به‌وجود آورد. امام بر این اعتقاد بود که رمز موفقیت و رسیدن به قله‌های پرافتخار، تنها در پرتو استقلال و حفظ ایران عزیز از وابستگی به اجانب است و این مهم میسر نمی‌شود مگر با خودباوری و اعتمادبه‌نفس که باور داشته باشیم می‌توانیم.

تأثیر انقلاب اسلامی نه‌فقط در میان کشورهای اسلامی، مانند فلسطین که رژیم صهیونیستی را به‌زانو درآورد و یا در لبنان که موجب حقارت اسرائیل شد، خلاصه نمی‌شودبلکه  در دورترین نقاط و در مرزهای آمریکا، پیروزی احزاب و گروه‌های مستقل را می‌توان دیدکه متاثراز انقلاب اسلامی است.

فیدل کاسترو رهبر کوبا در ملاقات خود با رئیس فعلی مجلس ایران گفت: آنچه امام کرد، محدود به زمان و مکان شما نیست و معنی این کلام آن است که امام دنیا را از بیخ و بن لرزاند. این روزها، یادآور ایام تلخی است که امام به ظاهر از میان ما‌رفت. روزهایی که مرد و زن و پیر و جوان در فقدان امام گریستند.

اکنون که نزدیک به سه دهه از انقلاب می‌گذرد ملت شریف ایران همچنان با شور و احساس سال‌های ابتدایی انقلاب و ایام حماسه دفاع مقدس در صحنه‌اند. روابط بین‌الملل دچار تحول عمیق شده است و جایگاه بین‌المللی ایران در جهان تثبیت گردیده است.

مردم بسیاری از کشورها از علاقه‌مندان امام و انقلاب اسلامی‌اند و بیهوده نیست که گفته می‌شود در هیچ کجای جهان، انقلاب ایران بدون نام خمینی شناخته نمی‌شود. از این رو است که امام همچنان در میان ماست.

*سفیر ایران در امارات عربی متحده

کد خبر 23527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز