چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حکم آلکسی ناوالنی یکی از رهبران جنبش اعتراضی سال ۲۰۱۲ روسیه که به پنج سال زندان در تبعید محکوم شده بود، تعلیق شد. وی جلسه دادگاه خود را به مکانی برای انتقاد از سیاست‌های ولادیمیر پوتین تبدیل کرد.

حکم حبس منتقد سرسخت پوتین تعلیق شد

به گزارش دویچه وله، حکم پنج سال زندان آلکسی ناوالنی منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، به حبس تعلیقی بدل شد. قاضی دادگاه در پایان یک جلسه سه ساعته که روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) برگزار شد، اعلام کرد که این فعال سیاسی آزاد است و حکم او تعلیق شده است.

ناوالنی اما اعلام کرده که به این حکم نیز اعتراض خواهد کرد. او دادگاه خود را غیرقانونی و با اغراض سیاسی دانسته و خواهان آزادی کامل و عدم صدور هرگونه محکومیتی برای خود شده بود.

آلکسی ناوالنی از رهبران حرکت اعتراضی علیه اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ماه مارس ۲۰۱۲ ریاست‌جمهوری روسیه بود. در این انتخابات پوتین برای سومین بار به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه معرفی شد.

ناوالنی یک سال بعد در تابستان ۲۰۱۳، در حالی که نامزد انتخابات شهرداری مسکو شده بود، به اتهام اختلاس مبلغی معادل ۳۷۲ هزار یورو به پنج سال حبس در تبعید محکوم شد.

ناوالنی هرچند در دادگاه محکوم شده بود، تابستان امسال توانست در انتخابات شهرداری مسکو ۲۷ درصد آرا را به دست آورد و بعد از کاندیدای کرملین برای این پست قرار بگیرد.

اتهام ناوالنی این بود که در سال ۲۰۰۹ زمانی که مشاور استاندار کیروف بوده، برای توسعه یک شهرک صنعتی در شمال مسکو، جنگلداری دولتی را مجبور کرده تا ۱۰ هزار متر مکعب چوب را به قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی آن به شرکت تحت مدیریت وی بفروشد.

ناوالنی جلسه دادگاه خود را به مکانی برای ادامه مخالفت‌هایش با سیاست‌های پوتین تبدیل کرد. وی در حالی که در جایگاه متهم نشسته بود، برگه‌ای را روی لپ‌تاپش چسبانده بود که روی آن نوشته شده بود: «پوتین دزد است» و آن را در معرض دید گذاشته بود.

هم‌زمان طرفداران او در مقابل ساختمان دادگاه تجمع کرده بودند و خود او نیز در دادگاه اعلام کرد که به مبارزاتش علیه سیاست‌های پوتین ادامه خواهد داد.

کد خبر 235246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز