همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: امروز به دلیل افزایش سالن‌های سینما در تهران اقتصاد سینما تغییر کرده و بیش از ۵ هزار صندلی استاندارد به صندلی‌های سینمای تهران اضافه شده است و بیش از ۷۰ درصد اقتصاد سینما نیز در شهر تهران است.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی در شهر و کشورمان ابتدا باید به خودمان توجه کنیم و چند هویتی و چند شخصیتی نبوده و‌‌ همان که هستیم باشیم، افزود: ا گر این گونه رفتار کنیم فرهنگ جامعه ما متحول می‌شود؛ در کارهای فرهنگی باید به مقیاس یک یکم برویم، یعنی فرد به فرد و خانه به خانه را مورد توجه قرار دهیم.

در موضوعات سیاست داخلی و خارجی باید به ملت تکیه کنیم

وی با بیان اینکه در مسائل اجتماعی با تکیه بر جامعه که مهم‌ترین بخش آن خانواده است باید حرکت کنیم، گفت: اگرموضوعات در خانواده حل نشود هرگز نمی‌توان موضوعات بزرگ‌تر در شهر و کشور را حل و فصل کرد، در موضوعات سیاسی نیز باید به ملت، مردم و امت تکیه کنیم و چه در سیاست داخلی و سیاست خارجی باید این روش را پیش گیریم.

زمانی می‌توانیم در عرصه سیاست خارجی محکم صحبت کنیم که در داخل نیز محکم باشیم

قالیباف با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مذاکرات و موضوع نرمش قهرمانانه در سیاست خارجی گفت: آن روزی می‌توانیم در عرصه سیاست خارجی محکم صحبت کنیم که درداخل نیز محکم باشیم، اما اگر دشمن کوچک‌ترین احساس ضعف و سستی در ما کند مطمئن باشید ما در پای میز مذاکره ضعیف خواهیم بود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در مسائل اقتصادی نیز باید به دست توانای تولید کنندگان، کشاورزان، زحمت کشان، صنعت گران، اندیشمندان، اهل علم و نیروی جوانان تکیه کنیم، اگر دشمن احساس کند تحریم اقتصادی بر ما موثر است حتما در پشت میز مذاکره ضعیف خواهیم بود.

شهردار تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در یکی از مراسم‌های سالگرد حضرت امام (ره) که فرمودند امریکا در راس دشمنان و تهدیدهاست است و راه مبارزه با دشمنان پیش رو فقط کار و کار و کار است، گفت: کار جوهره انسان است، کاریعنی زندگی، یعنی خودساختگی، یعنی در مسیر خدا قرار گرفتن، یعنی عدل و رستگاری، لذا اجازه می‌خواهم به خودم و همکارانم در مجموعه شهرداری بگویم خدا بر من و شما منت گذاشته و به برکت انقلاب ما را جایی قرار داده که کار و خدمت صادقانه انجام دهیم و باید برای حل مشکلات مردم و خدمت به آن‌ها و باز کردن گره‌ای از مشکلات آنان تلاش کنیم.

وی افزود: اگر این گونه باشیم حس نمی‌کنیم شاغل هستیم و باید حقوق بگیریم، به اینکه کار را کی آغاز کرده و کی پایان دهیم فکر نمی‌کنیم و همه وقت درگیر کاریم و وجودمان با کار ممزوج شده و همه فکر و وقتمان درگیر کار و خدمت به مردم است و خدا نیز به این نوع کار برکت می‌دهد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه شکر نعمت الهی این است که این گونه پیش رویم افزود: امیدواریم با روحیه و فرهنگ جهادی و فرهنگ دفاع مقدس و آنچه که امام و شهدا به ما آموختند و آنچه سنت الهی و باورهای دینی ما به ما یاد داده حرکت کرده و پیش رویم.

اگر درونمان آرامش داشته باشد با تصمیماتمان تنش زایی نمی‌کنیم

وی در ادامه به نیاز بیش از پیش جامعه امروز به آرامش روحی و روانی اشاره کرد و گفت: این آرامش در گرو این است که روحیه کار، فعالیت و مجاهدت را توام با عبادت و بندگی پیش بریم و آن موقع جامعه ما احساس آرامش می‌کند و در همه ابعاد زندگی‌اش در بعد مادی و معنوی موفق است، در این زمان اگر درونمان آرامش داشته باشد دیگر با تصمیماتمان تنش زایی نمی‌کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: اگر خودمان آرامش داشته باشیم مدیریتمان توام با تنش زایی، ریا کاری و دوگانگی نیست و پدر و فرزند و همسایگان و همکاران با صمیمیت و برادری با یکدیگر زندگی می‌کنند، امروز از رسالت‌ها ی مهم ما این است که این آرامش را به جامعه تزریق کنیم.

اگرچهار سال پیش رو مانند هشت سال قبل ما باشد این با فرهنگ جهادی مغایرت دارد

شهردار تهران همچنین توفیق خدمت دوباره بعد از هشت سال فعالیت در شهرداری تهران را نعمتی از جانب خدا دانست که باید شکرش را به جا آورد و افزود: باید بدانیم بر اساس فرهنگ اسلامیمان دو روزمان نباید مانند هم باشد پس اگر چهار سال پیش روی ما بخواهد مانند هشت سال قبل باشد با فرهنگ جهادی و سنت‌ها ی دینی ما مغایرت دارد.

وی افزود: مردم باید بدانند این دوره پرشتاب‌تر از گذشته رو به بهبود و کیفیت بهتر و در ابعاد مختلف مخصوصا در عرصه مسائل اجتماعی، حرکت می‌کنیم و همه حرکت‌هایمان مبتنی بر انسان محوری و توجه دادن به مسائل شهروندی در نظام اسلامی است.

وی افزود: البته معنایش این نیست که در گذشته به این مسائل توجه نکردیم به هر حال در هشت سالی که گذشت شهرداری تهران کارهای بزرگی در بعد کالبدی و سخت افزاری و نرم افزاری و اجتماعی و فرهنگی برداشت.

 در منطقه ۵ با ۲۹ محله ۲۴ سرای محله داریم

قالیباف در ادامه به منطقه ۵ و خواسته‌های شهروندان این منطقه در ابتدای حضور خود در مدیریت شهر اشاره کرد و گفت: اوایل شهروندان می‌خواستند کوچه محلشان را آسفالت کنیم تا روی گل راه نروند و فقط خواسته‌شان جدول و جوی بود، نمی‌خواهم بگویم امروز همه کوچه‌های ما ایده آل است اما می‌گویم شرایط محیطی منطقه ۵ نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و به عنوان نمونه امروز در منطقه‌ای با ۲۹ محله ۲۴ سرای محله داریم.

بیش از ۵۰ مسجد در منطقه ۵ ساخته شده است

وی افزود: البته می‌دانم این شهر در کنار مسجد نیازمند حسینیه، سینما، پارک، کتابخانه و هزار چیز دیگر نیز هست امروز به دلیل افزایش سالن‌های سینما در تهران اقتصاد سینما تغییر کرده و بیش از ۵ هزار صندلی استاندارد به صندلی‌های سینمای تهران اضافه شده است و بیش از ۷۰ درصد اقتصاد سینما نیز در شهر تهران است.

قالیباف با تاکید بر اینکه به همه موضوعات در شهر باید توجه کنیم که حمل و نقل یکی از آن هاست گفت: در مسئولیت‌ها و احکام جدیدی که به شهرداران مناطق داده شده به طور شفاف ۱۰ مورد ذکر شده که بر اساس مطالعه دقیق و عمیق به این ۱۰ موضوع رسیده‌ایم و این‌ها خواسته‌هایی است که از شهرداران مناطق داریم تا بتوانیم آن‌ها را تحقق دهیم.

وی با بیان اینکه توسعه مسجد یکی از نیازهای منطقه ۵ است و نیاز دیگر آن توسعه حمل و نقل عمومی است، افزود: آن طور که باید و شاید سیستم حمل و نقل عمومی در این منطقه سامان نیافته و مردم از اینکه چطور خود را به مراکز حمل و نقل برسانند نگرانی دارند. آیا باید برای رسیدن به هر نیاز، یک سفر درون شهری انجام داد یا باید همه چیز را به یک منطقه آورد؟ جواب هر دوی این‌ها منفی است اما به این مساله نیز باید توجه شود و آلودگی هوا نیز که دغدغه‌ای برای شهروندان است و با جان آن‌ها سرو کار دارد باید کاهش یابد.

قالیباف تصریح کرد: امیدوارم اتفاقات خوبی در این عرصه بیفتد و با تلاش و جهش بیشتر بتوانیم در این چهار سال پیش رویم.

وی در ادامه رسیدگی به درون سازمان شهرداری در بحث عدالت محوری، رشد علمی، آموزش، توجه به شایسته سالاری و اصلاح فرایند‌ها در درون شهرداری را موضوع مهمی دانست و گفت: این از موضوعات جدی است و خودم راسا در بحث توسعه انسانی به طور مستقیم مدیریت می‌کنم تا شهرداری را به معنای حقیقی‌اش زیبنده نظام اسلامی در ابعاد مختلف کنیم تا خود شهرداری وجودش به مردمی که به آن مراجعه می‌کنند آرامش دهد و مردم احساس اضطراب و نگرانی نکنند.

وی افزود: لازم است این آرامش را برای کارکنان در بدنه شهرداری ایجاد کنیم تا بتوانیم به جامعه نیز تزریق کنیم و این از دغدغه‌های مهم ما در این دوره است.

پشمچی‌زاده جایگزین طلوعی در منطقه ۵ شد

قالیباف در ادامه به سابقه آشنایی و دوستی‌اش با دکترطلوعی شهردار سابق منطقه ۵ در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ایشان اهل غرب کشور و من اهل شرق هستم و تا روزهای جنگ هیچ آشنایی با هم نداشتیم و در زمان جنگ که با ایشان آشنا شدم جز شجاعت وجوانمردی در ایشان ندیدم و امیدوارم این همکاری با‌‌ همان فرهنگ جهادی ادامه یابد.

وی با اشاره به حضور بیش از ۵۰ ماهه طلوعی در شهرداری منطقه ۵ که حاکی از صداقت و صفا و مدیریت ایشان است، افزود: نمی‌گویم کار ما بی‌عیب و ایراد است اما ایشان یکی از مدیران شایسته در شهرداری بودند.

قالیباف همچنین به پژمان پشمچی‌زاده شهردار جدید منطقه ۵ اشاره کرد و گفت: اولین روزهایی که با ایشان آشنا شدم در همین منطقه ۵ و در حوزه عمرانی بود که ایشان نیز از جونان فعال و رشد یافته در نظام اسلامی است که اگر در دوران دفاع مقدس بودیم ایشان نیز در مناطق جنگی حضور می‌یافتند.

شهردار تهران تصریح کرد: پشمچی‌زاده از نیروهای خوب و جوانی است که فعالیت در سمت شهرداری را از زمان من آغاز کرده و در مناطقی همچون منطقه ۳ که آخرین پست ایشان بوده به خوبی عمل کرده است، وی متعلق به این منطقه است و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

قالیباف گفت: تحویل گرفتن کار از دکتر طلوعی و آن را چند قدم جلو بردن نیازمند تلاش مضاعف و همکاری همه کارکنان و همچنین شورایاران این منطقه است که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

کد خبر 235012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز