بی توجهی مسئولان به حضور گسترده و مستمر در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و بی‌تفاوتی نسبت به تبلیغ ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری، سبب شده تا تصویری مبهم از ایران و جاذبه‌های آن در ذهن جهانیان باقی بماند.

نمایشگاه جهانی گردشگری


خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز در گزارشی از میزان توجه مسئولان پیشین سازمان میراث فرهنگی به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در جهان و به اقداماتی که برخی گردشگران خارجی در معرفی جاذبه‌های ایران به‌صورت محدود انجام می‌دهند پرداخت و با اشاره به فیلم کوتاهی که چندی پیش و توسط یک دختر قزاق از جاذبه‌های گردشگری ایران ساخته شده و بر فضای مجازی قرار گرفته بود اعلام کرد: انتشار چنین فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی ازجمله تبلیغاتی است که تصویر ذهنی جهانیان را نسبت به ایران تا حدودی تغییر می‌دهد.

براساس این گزارش، حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی حوزه گردشگری و معرفی جاذبه‌ها و بسته‌های سفر و آنچه به‌عنوان دارایی‌های ایران می‌توان از آن نام برد از دیگر راه‌های تبلیغ ایران در دیگر کشورهای جهان است.براین اساس و به گفته آژانس‌داران و فعالان حوزه گردشگری، می‌توان گفت تعلل مسئولان گردشگری در سال‌های گذشته در فراهم کردن شرایط برای حضور نیافتن ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار مؤثر بوده است.

طی سال‌های گذشته با وجود اعلام اولویت‌های بازار هدف و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی از سوی مسئولان گردشگری باز هم مشکلات بسیار درخصوص حضور در این نمایشگاه‌ها به‌وجود آمد چنان‌که حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری چین (CITM) تا لحظات آخر با ابهام روبه‌رو بود و در نهایت در سالی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آن را به نام «گردشگری ایران و چین» ثبت کرده بود، به‌دلیل از دست دادن غرفه ایران در سالن آسیای نمایشگاه شانگهای چین، بخش خصوصی شرکت‌کننده به ناچار در سالن قاره‌ای دیگر حضور یافت و این به‌معنای از دست دادن مشتریانی است که بازار هدف بر آنها متمرکز شده.

براساس این گزارش، نه‌تنها حضور ایران در نمایشگاه گردشگری چین با مشکلات بسیار همراه بود بلکه نمایشگاه بی‌آی‌تی میلان نیز از بی‌توجهی مسئولان گردشگری در امان نماند و غرفه ایران به‌عنوان یکی از بی‌هویت‌ترین غرفه‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه ظاهر شد. حضور نیافتن ایران در بازار گردشگری عرب (ATM) و از دست دادن این نمایشگاه نیز یکی دیگر از فرصت‌های از دست رفته گردشگری ایران بود. بخش خصوصی نیز تنها به‌عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور داشت و نامی از ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان در این نمایشگاه مطرح نبود.

آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی بر آن تأکید کرده است، حضور در نمایشگاه شانگهای چین نیز با خبرهایی از حضور آژانس‌داران ایرانی در سالن هتل‌ها همراه بود چرا که آژانس‌داران ایرانی در دقایق پایانی حضور خود در نمایشگاه شانگهای موفق شدند تنها 36متر غرفه در سالن هتل‌ها برای خود بگیرند و به معرفی توانمندی‌ها و محصولات خود بپردازند.این گزارش تعلل‌های پیاپی مسئولان برای حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری را به‌عنوان یکی از خسارت‌های واردشده به صنعت گردشگری اعلام کرد.

در آخرین اظهارات غیرواقعی از ایران، بیهوده‌گویی‌های بنیامین نتانیاهو در مصاحبه اخیرش با شبکه خبری بی‌بی‌سی بود که در آن مدعی ممنوعیت استفاده از شلوار جین در ایران و همچنین گوش‌دادن به موسیقی غربی شد، بیانگر آن است که ارائه تصویر واقعی از کشور تأثیر بسیاری بر مقابله با اظهارات پوچ و مضحکی است که سران برخی کشورهای متخاصم در تلاش برای اشاعه آن در جهان علیه ضد‌ایران دارند.

اگرچه براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده است، حضور گردشگران خارجی در ایران یکی از راه‌های مبارزه با دروغ‌ها و تبلیغات منفی است که دشمنان علیه ایران انجام می‌دهند ولی مسئولان ایرانی به‌ویژه در حوزه گردشگری نیز می‌توانند با حضور گسترده و انجام تبلیغات مثبت درخصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراثی کشور درصدد خنثی کردن تصویرسازی‌های منفی از ایران برآیند.

راهکار دیگر به‌منظور ارائه تصویر گردشگرپذیر و از میان بردن تصویر غیرواقعی از ایران، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری جهان، بهادادن به بخش خصوصی، فعالان و تشکل‌‌های گردشگری، ساخت تیزرهای تبلیغاتی از جذابیت‌های ایران، نشان دادن فرهنگ و آداب و رسوم، تسهیل راه‌های ورود گردشگران خارجی، حضور در شبکه‌های خارجی و گنجاندن تبلیغات جاذبه‌ها در این رسانه‌هاست که مورد تأکید رسانه‌های تخصصی حوزه گردشگری نیز قرار گرفته است.

کد خبر 234936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز