مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ملاله یوسف‌زای، دختر کنشگر نوجوان پاکستانی که نامزد جایزه صلح نوبل هم بود، این موضوع را که چهره‌ای غربی است، رد می‌کند، و تاکید می‌کند به پاکستانی بودنش افتخار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه که این موضوع را با عنوان "من عروسک غرب نیستم" مخابره کرده است؛ این دختر 16 ساله که به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حق تحصیل دختران هدف تیراندازی طالبان پاکستان قرار گرفت، گفت مردم وطنش حامی‌اش هستند، و ابراز تمایل کرد که به صحنه سیاست پاکستان وارد شود.

او که پس از اصابت گلوله طالبان به سرش برای درمان تخصصی به بریتانیا فرستاده شد و اکنون در آنجا تحصیل می‌کند، در این مدت در غرب مورد ستایش و تقدیر قرار گرفته است.

او که در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل قرار داشت، روز پنجشنبه 10 اکتبر برنده جایزه حقوق بشری آندری ساخاروف اتحادیه اروپا شد، و در روز جمعه در کاخ سفید میهمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بود.

او در مصاحبه‌ای با تلویزیون بی بی سی که روز یکشنبه پخش شد، درباره اینکه برخی از افراد در پاکستان معتقدند او "چهره‌ای غربی" است و "اکنون غربی‌شده است" گفت: "پدرم می‌گوید تحصیل شرقی و غربی ندارد. تحصیل تحصیل است: تحصیل حق هر کسی است."

"موضوع این است که مردم پاکستان از من حمایت کرده‌اند. آنها من را یک فرد غربی تصور نمی‌کنند. من دختر پاکستان هستم و افتخار می‌کنم که پاکستانی هستم.

"آنها از من حمایت می‌کنند و مرا تشویق می‌کنند که به پیش بروم و کارزارم برای تحصیل دختران را ادامه دهم."

او به خصوص بر مشکل تحصیل کودکان در بحبوحه جنگ سوریه تاکید کرد.

او گفت: "من می‌خواهم به هر کودکی در هر کشوری که بتوانم کمک کنم."

"ما کارمان را اکنون از پاکستان، افغانستان و به خصوص از سوریه آغاز خواهیم کرد، زیرا کودکان سوری بیش از همه در رنج هستند و بیش از همه به کمک ما نیاز دارند."

"بعدها در ادامه زندگیم می‌خواهم وارد سیاست شوم، می‌خواهم به یک رهبر بدل شوم و پاکستان را دگرگون کنم.

"می‌خواهم به سیاست پاکستان وارد شوم، زیرا نمی‌خواهم در کشورهایی سیاستمدار شوم که هم اکنون توسعه‌یافته هستند."

کد خبر 234888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز