شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی کشته شدن فرمانده جنبش طالبان پاکستان در حمله هواپیمای بدون خلبان آمریکایی، نیروهای امنیتی از بیم حملات تلافی‌جویانه طالبان، در سراسر پاکستان به حال آماده‌باش کامل درآمدند.

طالبان پاکستان

حکیم‌الله محسود روز جمعه در حمله هوایی آمریکا در وزیرستان شمالی به همراه 3نفر دیگر کشته شد. منابع آگاه در پاکستان گفتند خان سعید دستیار معتمد محسود جانشین وی شده است. تحلیلگران می‌گویند حمله هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی نه فقط باعث کشته شدن رهبر طالبان پاکستان شد، بلکه امیدها در زمینه برگزاری گفت‌وگوهای صلح بین این گروه و اسلام آباد و نیز پایان یافتن حملات هواپیماهای بدون خلبان آمریکا را به باد داده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، آماده‌باش نیروهای امنیتی برای رویارویی با حملات احتمالی تلافی‌جویانه طالبان پاکستان است.

این نیروها در شهرهایی همچون اسلام آباد و پیشاور در شمال غرب کشور به حال آماده‌باش درآمده‌اند. شماری از تحلیلگران می‌گویند طالبان انتقام مرگ رهبر خود را خواهند گرفت، اما درباره زمان سازماندهی این حملات اختلاف نظر دارند. دیروز پس از گذشت یک روز از کشته شدن محسود، شورای تحریک طالبان پاکستان خان سعید ملقب به ساجنا را به جانشینی وی منصوب کرد. او پیش‌تر مسئول عملیات طالبان در جنوب وزیرستان بوده است، اما جز اینکه وی از دستیاران معتمد محسود بوده است، اطلاعات دیگری درباره وی در دست نیست.

به‌نظر می‌رسد کشته شدن حکیم‌الله محسود باعث غافلگیری طالبان پاکستان شده زیرا با توجه به اظهارات صلح‌طلبانه اخیر وی، کمتر کسی تصور می‌کرد وی هدف حمله قرار بگیرد. محسود اخیرا در مصاحبه‌ای کم‌سابقه با بی‌بی سی، از آمادگی مشروط طالبان پاکستان برای مذاکره با دولت خبر داده‌بود. مقامات دولت پاکستان به‌طور غیررسمی می‌گویند وی پس از حضور در نشست 25نفر از رهبران طالبان که برای بررسی پیشنهاد دولت پاکستان برای برگزاری مذاکرات صلح برگزار شده بود، کشته شد.

با این حال، منابع رسمی دولت آمریکا و پاکستان کشته شدن وی را که گفته می‌شود دیروز در وزیرستان شمالی به خاک سپرده شد، تأیید نکرده‌اند. هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی روز جمعه 4موشک به سمت خانه‌ای در داندا دارپا خل روستایی در حدود 5کیلومتری میرانشاه مرکز استان وزیرستان شمالی پرتاب کردند.

در پی این حمله دولت پاکستان طبق معمول بیانیه‌ای منتشر و این حمله را تقبیح کرد، بی‌آنکه به گزارش‌های مربوط به مرگ محسود اشاره کند. عمران خان رهبر حزب مخالف تحریک انصاف این حمله را بخشی از تلاش برای خرابکاری در فرایند گفت‌وگو خواند و آن را محکوم کرد. محسود تحت تعقیب‌ترین فرد در پاکستان بود که آمریکا 5میلیون دلار جایزه برای سرش تعیین کرده‌بود.گمان می‌رود وی در سال‌های میانی دهه 30سالگی بود. وی در سال 2009و پس از کشته شدن بیت‌الله محسود رهبر سابق طالبان پاکستان در حمله‌ای مشابه جانشین وی شده بود.

حمله اخیر هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی امیدها را نسبت به پایان یافتن حملات هوایی واشنگتن در پاکستان به باد داده است. در خلال ماه‌های اخیر سازمان ملل و چند سازمان حقوق بشری نسبت به این عملیات‌ها ابراز نگرانی کرده بودند. از سوی‌ دیگر، این حمله تلاش دولت نواز شریف را برای برگزاری مذاکرات صلح با طالبان پاکستان مختل کرده است.
یکی از وعده های انتخاباتی نواز شریف نخست وزیر تلاش برای صلح با گروه‌های اسلامگرا از طریق مذاکره بود. محسود هم اخیرا تمایل خود را برای مذاکره اعلام کرده بود. حالا با مرگ وی به دست آمریکا وضعیت راهبرد آتی طالبان پاکستان درقبال مذاکرات صلح در بوته ابهام قرار گرفته است. 

کد خبر 237320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز