گروه اقتصادی: افزایش امید به حل مشکلات اقتصادی در آینده در پی روی کار آمدن دولت جدید، باعث تغییر رویکرد مردم از خرید اضافی و انبار کردن کالا به خرید روز شده و این مسئله تثبیت و در برخی موارد کاهش قیمت‌ها را در بازار موجب شده است.

به گزارش همشهری، در دو سال گذشته تمایل به خرید پرحجم کالاهای مصرفی و انباشت آن در خانه‌ها به‌دلیل افزایش انتظارات تورمی و بی‌اعتمادی نسبت به آینده بازار، موجب افزایش تقاضا و رشد بیشتر قیمت‌ها شده بود. نشانه‌های همین رفتار در بازار خودرو، مسکن و حتی طلا و ارز نیز نمایان بود اما از 3‌ماه گذشته رویکرد جدیدی در خرید مردم ایجاد شده و رویه معکوسی به‌کار گرفته شده است.

افزایش امید به بهبود اوضاع اقتصادی و کنترل نرخ تورم با روی کار آمدن دولت جدید موجب شد تا میزان تقاضا در بازارهای مختلف به‌شدت افول کند. این موضوع با ایجاد رکود در بازار مسکن و خودرو، خود را نشان داده است. این بار اما نتیجه این تغییر رویکرد در بازار کالاهای مصرفی نمایان شده است. التهاب در بازار اقلام مصرفی نیز به‌شدت کاهش‌یافته تا متقاضیان به دور از دغدغه جهش قیمت‌ها و با امید به کنترل تورم، خرید به اندازه نیاز روزانه را در دستور کار قرار دهند. در این شرایط انباشت کالاهای مصرفی در خانه‌ها به حداقل رسیده و افت تقاضا تأثیر خود را بر قیمت کالاها گذاشته است.

در این زمینه رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی دلیل کاهش قیمت شکر و برنج را عدم‌خرید مردم و اشباع بازار دانست. قاسمعلی حسنی به ایسنا گفت: در حال حاضر قیمت شکر بخش خصوصی 80تومان از شکر دولتی ارزان‌تر به فروش می‌رسد. قیمت شکر دولتی کیلویی 1900تومان است. همچنین محصولات سلولزی مانند دستمال کاغذی 10تا 20درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

حسنی در مورد کاهش خرید مردم گفت:‌ در سال گذشته به‌شدت خرید صورت گرفته و همچنان در خانه مردم برنج و کالاهای اساسی انبار شده است. در حال حاضر مردم تنها نیاز روز خود را تأمین می‌کنند و به فکر انباشت کالاهای اساسی نیستند. دبیر انجمن برنج نیز با تأیید این مسئله درباره قیمت برنج اظهار کرده که طی هفته‌های اخیر قیمت برنج کاهش قابل توجهی در بازار داشته است.

کد خبر 234602
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز