همشهری آنلاین: در حالی از یک سو ارز مرجع واردات نهاده‌های دامی و طیور قطع شده و از سوی دیگر اتحادیه دامداران به دنبال افزایش قیمت شیرخام است که وزیر صنعت، معدن و تجارت عملا افزایش قیمت شیر و لبنیات را منتفی دانست.

ایسنا نوشت: محمدرضا نعمت ‌زاده پیش از گرفتن رای اعتماد از مجلس اعلام کرد که براساس تصمیم دولت یازدهم قرار شده است تا کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تا پایان سال با ارز مرجع وارد کشور شوند و به این ترتیب قیمت این کالاها تا پایان سال کماکان ثابت می‌ماند.

نعمت زاده همچنین در روز رای اعتماد وعده داد که قیمت کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی وارداتی تا پایان سال ثابت خواهد ماند و تغییری نخواهند کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه پرداخت ارز مرجع به واردات کالا در سال جاری طبق قانون بودجه غیرقانونی محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر تنها به گندم برای واردات ارز مرجع داده می‌شود. تازه ارز مرجع واردات گندم هم از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

در همین حال نعمت زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون نهاده‌های دامی و طیور در داخل کشور بیش از هر زمان دیگری موجود است، افزود: اتحادیه‌های دامداران و مرغداران می‌توانند نهاده‌های موردنیاز خود را با قیمت‌های مناسب تهیه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیر را تائید نمی‌کنم، گفت: قیمت شیر و لبنیات در ماه‌های گذشته افزایش یافته است و اگر هم قرار است مختصر افزایش دیگری داشته باشد باید به تائید سازمان حمایت برسد.

به گفته نعمت زاده محموله‌های دیگری از نهاده‌های دامی و طیور نیز در قالب چند کشتی در راه بوده که به زودی وارد کشور می‌شوند.

اما مشخص نیست که با وجود حذف ارز مرجع واردات نهاده‌های دامی و طیور چگونه قرار است قیمت محصولاتی مانند لبنیات و گوشت مرغ تا پایان سال تغییری نکند.

به گفته مشاور انجمن صنایع لبنی در صورت حذف ارز مرجع واردات نهاده‌های دامی و افزایش قیمت نهاده‌ها احتمال افزایش 30 درصدی قیمت شیر خام و 21 درصدی فرآورده‌های شیری پیش‌بینی می‌شود.

با این وجود سخنگوی ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است که قیمت شیر تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.

اگرچه نعمت زاده از تولیدکنندگان و اصناف خواسته تا پایان سال همراهی کنند و قیمت‌های خود را تا جای ممکن افزایش ندهند اما باید دید تولیدکنندگان تا کی می‌توانند فشار ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه را تحمل کرده و قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش ندهند.

از سوی دیگر با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر ادغام سازمان حمایت در معاونت توسعه بازرگانی داخلی پیش‌بینی می‌شود رویکردهای کنترل و ثبیت قیمتی نیز به میزان چشمگیری کاهش یابد. در این زمینه حتی قیمتگذاری روغن و محصولات شوینده نیز به انجمن‌های مربوطه آنها واگذار شده است. در چنین شرایطی در صورت تعیین قیمت محصولات لبنی براساس عرضه و تقاضای بازار و حذف قیمتگذاری دستوری، افزایش قیمت این محصولات نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

کد خبر 236705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز