سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به‌منظور جذب گردشگر به ایران فعال شده‌اند.

در تازه‌ترین اقدام در کشور آلمان صدور ویزای ایران برای گردشگران درخواست‌کننده ویزای ورود به ایران آسان‌تر شده است و حتی براساس آنچه توماس 36 ساله، یک جوان گردشگر آلمانی در محوطه کاخ گلستان تهران به خبرنگار‌ روزنامه‌همشهری گفته است، صدور ویزای ورود او به ایران با تماس سفارت ایران و برخورد مودبانه کارکنان کنسولگری ایران در آلمان میسر شده است. مسئولین سازمان میراث فرهنگی کشور پیش‌تر از هماهنگی‌هایی با وزارت خارجه ایران و وزارت اطلاعات به‌منظور تسهیل در ورود گردشگر به ایران خبر داده بودند.

آلمانی‌های جوان و گردشگران روس

اکنون، پس از سال‌ها که ایران رنگ گردشگران جوان اروپایی را به‌خود ندیده بود نخستین تور گردشگران جوان آلمانی که در رشته ایران‌شناسی یا ادبیات فارسی در آلمان به تحصیل مشغول هستند به ایران وارد شدند تا پس از دیدار از جاذبه‌های گردشگری تهران و تنها اثر ثبت جهانی‌شده پایتخت به تماشای جاذبه‌های بیشتر ایران در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد بنشینند.

راهنمای تور گردشگران آلمانی که می‌توان آنها را نخستین گروه جوان از گردشگران اروپایی همزمان با روی‌کار‌آمدن دولت جدید در ایران نامید، به خبرنگار روزنامه‌همشهری می‌گوید که اعضای این گروه برای نخستین‌بار است که برای دیدار از جاذبه‌های گردشگری ایران اقدام کرده‌اند و ورود آ نها به ایران مشکلات گذشته را نداشته است.

توماس، یک گردشگر آلمانی که به‌صورت انفرادی به ایران سفر کرده است می‌گوید که هنوز باور ندارد شانس دیدار از ایران را داشته. او می‌گوید که تحت‌تأثیر داستان‌های مادرش که 10 سال قبل به ایران سفر کرده بود در 3سال گذشته در تفکر برای سفر به ایران بوده است.

توماس این گردشگر جوان آلمانی که یک مهندس فنی در آلمان است با اشاره به اینکه پس از انتخابات ایران از سفارتخانه کشورمان در آلمان با او تماس گرفته و اطلاع داده‌اند که ویزای گردشگری او به سرعت آماده شده و او قادر است به ایران سفر کند، می‌گوید: اکنون که به ایران آمده‌ام می‌توانم بگویم ایران کشوری با فرهنگ قوی، جاذبه‌های واقعا دیدنی و مردمانی خوب است که به گردشگران در هر شرایطی کمک می‌کنند.

این جوان گردشگر آلمانی که 2ماه قبل با سفارت ایران در آلمان تماس گرفته بود و سؤالاتی در مورد چگونگی سفر به ایران داشت می‌گوید که پروسه صدور ویزای ورود به ایران برای او در کشور آلمان پس از درخواست ویزای گردشگری ایران تنها 10 روز به طول انجامیده و امکان ورود او به ایران با 90 یورو فراهم شده است که از این میزان 50 یورو مبلغ صدور ویزای گردشگری ایران است و 40یورو نیز به‌منظور رزرو هتل و هماهنگی‌های مربوط به ورود به ایران پرداخت کرده است.

نخستین سؤال توماس در فرودگاه امام خمینی(ره) از باجه یکی از بانک‌های کشور، چگونگی تبدیل پول‌هایش بوده است و آنچه برای او جالب توجه بوده راهنمایی کارکنان بانکی ایران در فرودگاه مهرآباد برای تبدیل پول‌هایش در صرافی بوده است. او می‌گوید: راهنمایی مناسب کارمندان بانک، نخستین تجربه مثبت من در بدو ورود به ایران بود و آنها به من کمک کردند تا بتوانم در مسیر درست پول‌هایم را تبدیل کنم.

این گردشگر جوان آلمانی که بی‌تردید در گروه نخستین ورودی‌های جوان اروپایی در دولت جدید به ایران قرار می‌گیرد آنجا که در مورد چگونگی تغییر تصورات نادرست نسبت به کشوری همچون ایران در میان مردمان اروپا سخن می‌گوییم، می‌گوید: تصورات اشتباهی در اروپا نسبت به ایران وجود دارد. مثلا زمانی که من تصمیم به سفر به ایران گرفتم دوستانم گفتند تو دیوانه‌ای که می‌خواهی به ایران سفر کنی و این واقعا یکی از مشکلاتی است که درخصوص سفر به ایران در اروپا وجود دارد. توماس می‌گوید: مردم اروپا نیازمند داشتن تصویری واقعی از ایران هستند تا بدین‌ترتیب تمایل بیشتری برای سفر به ایران داشته باشند.

توماس 36 ساله که نخستین سفر خود به ایران را تجربه می‌کند فرهنگ مردم ایران و آرامش و امنیت موجود برای گردشگران در کشور را یکی از جذابیت‌های ویژه ایران در مقایسه با برخی کشورهایی که پیش‌تر به آن سفر کرده است معرفی می‌کند و می‌گوید: عجیب است که مردم ایران علاقه زیادی به گردشگران خارجی دارند و واقعا به آنها در یافتن اماکن دیدنی یا جاذبه‌های توریستی کمک می‌کنند. آنطور که این گردشگر جوان آلمانی از سفر به ایران می‌گوید سفر به ایران اکنون یکی از ارزان‌ترین سفرها برای گردشگران اروپایی در مقایسه با برخی کشورهای همسایه ایران است.

راهنمای نخستین گروه از گردشگران آلمانی به ایران نیز با‌توجه به اینکه سفر گردشگران جوان آلمانی که بیشترشان در حوزه مطالعات ایران و ایران‌شناسی تحصیل می‌کنند و برای نخستین‌بار به ایران آمده‌اند می‌گوید: پروسه صدور ویزا برای گروه گردشگری آلمان بسیار سریع انجام شد و مشکلات سال‌های گذشته در مسیر ورود آنها به ایران وجود نداشت.

استقبال ایران از ورود گردشگران

محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، چند روز پیش به خبرنگاران گفته بود که ایران از ورود گردشگران خارجی به کشور استقبال می‌کند و برنامه ورود گردشگران خارجی را در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار داده است.وی همچنین از جلسات و هماهنگی‌های انجام شده با وزارت خارجه ایران و وزارت اطلاعات به‌منظور تسهیل ورود گردشگران خارجی به ایران خبر داده بود.

بدین‌ترتیب و با ورود نخستین گروه از گردشگران جوان روسیه و گردشگران جوان آلمانی به ایران که پیش‌تر معاون گردشگری کشور در نخستین روز از هفته گردشگری اعلام کرده بود و بارها مورد تاکید رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز قرار گرفته بود، همچنین براساس آنچه رئیس جامعه تورگردانان ایران از تماس شرکت‌های آمریکایی به ایران به‌منظور برگزاری تورهای مشترک خبر داده بود به‌نظر می‌رسد فصل تازه‌ای از رونق گردشگری، اشتغال‌زایی از محل این صنعت و رونق اقتصادی ناشی از صنعت گردشگری در ایران در حال شکل‌گیری است.

در همین رابطه کریمی، مسئول بخش صدور روادید وزارت خارجه نیز چندی پیش در نشست تخصصی بررسی مشکلات تورگردانان اعلام کرد: تعداد آمار ورود گردشگران و تقاضای ویزای فرودگاهی آنها به‌صورت کامل در اختیار است و به‌عنوان مثال در شهر مشهد به‌طور متوسط در شبانه‌روز بین 400 تا 500 ویزای فرودگاهی و در فرودگاه تهران نیز به‌صورت متوسط 200 تا 400 ویزا صادر می‌شود. به گفته او این روند در فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اصفهان، بندرعباس، قشم و کیش نیز اجرا می‌شود و مشکلی برای صدور ویزای فرودگاهی گردشگران وجود ندارد.

مسئول بخش صدور ویزا در وزارت خارجه البته اعلام کرده است که امکان صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران 10 کشور سومالی، کلمبیا، آمریکا، انگلیس، کانادا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان وجود ندارد. کریمی همچنین از تورگردانان کشور خواست درصورتی که برخورد نامناسبی با گردشگران ورودی برای آنها اتفاق افتاد، موضوع را بلافاصله با وزارت خارجه درمیان بگذارند تا برخوردهای لازم صورت بگیرد.

سخنان مسئول بخش صدور ویزا در وزارت خارجه کشور البته نشانه رویکرد جدید ایران در میزبانی از گردشگران خارجی و تسهیل روند ورود گردشگران خارجی به کشور است و این نشان از اقدام برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در تماس با گردشگران خارجی متقاضی سفر به ایران براساس آنچه توماس گردشگر جوان آلمانی ورودی به ایران به همشهری اعلام کرده است و خوشامدگویی سفارتخانه‌های ایران به گردشگرانی که تقاضای ویزای گردشگری داشته‌اند، مشخص است. کریمی در نشست بررسی مشکلات گردشگران ورودی به ایران که یک نشست تخصصی بود اعلام کرد: همکاران ما در سفارتخانه‌ها یا کنسولگری کشورهای دیگر نباید برخوردی با گردشگران داشته باشند که آنها را در ورود به ایران دچار شک و تردید کند.

کد خبر 234403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز