گروه حوادث: ۱۹سارق و جاعل، اعضای شبکه مخوفی بودند که در تهران و استان البرز دست به خرید و فروش ماشین‌های خارجی و زمین‌های دیگران با استفاده از مدارک جعلی می‌زدند.

حوادث دستگیری

عده‌ای از اعضای این شبکه وظیفه جعل مدارک را بر عهده داشتند، عده‌ای دیگر نقش خریدار را بازی می‌کردند و گروه سوم با تغییر چهره در نقش فروشنده ظاهر می‌شدند. ماموران پلیس آگاهی تهران اوایل امسال در جریان فعالیت این باند قرار گرفتند. نخستین شاکی، مردی بود که قصد فروش یک خودروی سانتافه را داشت اما در دام این باند گرفتار شده بود. این مرد که برای شکایت به اداره آگاهی رفته بود، در تشریح ماجرا گفت:

چند روز پیش برای فروش ماشینم آگهی چاپ کردم و همان روز مردی تماس گرفت و برای دیدن ماشین قرار گذاشت. این مرد پس از اینکه ماشین را بررسی و امتحان کرد، مدعی شد که قصد خرید آن را دارد و با گرفتن مشخصات و شماره تلفنم، گفت که ظرف یکی، 2روز برای انجام معامله تماس می‌گیرد. شاکی ادامه داد: روز بعد وی تماس گرفت و گفت که بعد از ظهر برای انجام معامله می‌آید. وقتی به محل قرار آمد، یک چک بین بانکی تضمین شده در اختیار داشت که مبلغش همان مبلغی بود که من برای فروش ماشین درنظر داشتم. از آنجا که وی بدون چانه زدن این مبلغ را تهیه کرده بود، خوشحال شدم و بعد از اینکه مدارک ماشین را به او دادم، چک را گرفتم و قرار شد که روز بعد برای انتقال سند به یک دفترخانه برویم. اما صبح روز بعد وقتی چک را به بانک بردم، فهمیدم که جعلی است و این در حالی بود که خریدار شماره تلفن و آدرس اشتباهی در اختیارم قرار داده بود.

شکایت‌های سریالی

مرد جوان تنها کسی نبود که در دام شبکه جعل و کلاهبرداری گرفتار شده بود چرا که چند روز بعد شاکیان دیگری نیز با مراجعه به پلیس، شکایت مشابهی را مطرح کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی آنها قصد فروش ماشین‌های خارجی و مدل بالا را داشته‌اند اما در ازای فروش آن، چک جعلی دریافت کرده‌اند. کارآگاهان که اطمینان داشتند با باندی سازمان یافته و کاملا حرفه‌ای روبه‌رو هستند، بررسی‌ها برای یافتن ردی از آنها را ادامه دادند. آنها در ادامه متوجه شدند که اعضای این باند پس از خرید خودروهای مدل بالا با استفاده از مدارک جعلی خود را به جای صاحب ماشین معرفی کرده و خودروها را در شهرهای دیگر فروخته‌اند.

یک سرنخ

ماه‌ها تحقیقات پلیس برای ردیابی این باند به نتیجه‌ای نرسیده بود و متهمان بی‌آنکه سرنخی از خود بر جای بگذارند، به فعالیت مجرمانه‌شان ادامه می‌دادند. آنها برای انجام هر کاری، حتی افتتاح حساب‌های بانکی از مدارک و هویت‌های جعلی استفاده می‌کردند اما با این حال بررسی‌های تخصصی نتیجه داد و کارآگاهان سرانجام توانستند یکی از اعضای این باند را شناسایی کنند. محل اختفای این مرد شناسایی و وی به‌صورت نامحسوس زیرنظر گرفته شد تا اینکه دیگر اعضای باند نیز یکی بعد از دیگری لو رفتند و مدتی بعد پلیس تمامی 19عضو باند را شناسایی کرد.

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: مخفیگاه‌های اعضای این باند در 4شهر مختلف بود و این در حالی بود که آنها با اجاره کارگاه‌هایی، در آنجا دست به جعل اسناد و مدارک در سطح گسترده می‌زدند.وی افزود: اوایل مهرماه، عملیات همزمان برای دستگیری متهمان کلید خورد و در این عملیات تمامی 19عضو این شبکه دستگیر شدند و در بازرسی کارگاه‌ها و محل اختفای آنها، اسناد و مدارک جعلی زیادی کشف و ضبط شد. سرهنگ محمدیان اظهار داشت: از اعضای این باند 17خودروی مدل بالا کشف شد که 6دستگاه از این خودروها هنوز فروخته نشده بودند و بقیه آنها با مدارک جعلی به فروش رسیده بودند.

تغییر چهره

رئیس پلیس آگاهی تهران تصریح کرد: متهمان علاوه بر خرید و فروش ماشین‌های خارجی با چک‌ها و مدارک جعلی، اقدام به شناسایی زمین‌ها و املاکی می‌کردند که صاحبانشان، آنها را رها کرده بودند و پس از تهیه مدارک و سندهای جعلی، این املاک را نیز به فروش می‌رساندند. وی گفت: متهمان برای اینکه ردی از خود بر جا نگذارند در هنگام انجام معامله تغییر چهره می‌دادند و درصورتی که مالک ماشین زن بود، از زنی که عضو باند بود به‌عنوان مالک استفاده و نقشه خود را عملی می‌کردند.

سرهنگ محمدیان تأکید کرد: اعضای این باند در زمینه تهیه مدارک شناسایی جعلی برای اتباع غیرایرانی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند نیز فعالیت داشتند. به گفته وی، این پرونده تا‌کنون 25شاکی دارد و بررسی‌ها برای مشخص شدن تمامی ابعاد فعالیت‌های مجرمانه این باند از سوی کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران ادامه دارد.

کد خبر 234275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز