همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اقیانوس اطلس جزو آب‌های آزاد دنیاست و هر جا آب‌های آزاد باشد حق داریم حضور داشته باشیم.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی اظهار کرد: آب‌های آزاد دنیا متعلق به تمام ملت‌ها و کشورها است.

وی اقیانوس اطلس را جزو آب‌های آزاد دنیا عنوان کرد و افزود: هرجا آب‌های آزاد باشد حق داریم حضور داشته باشیم.

سیاری، ملت ایران را در دنیا سرافراز خواند و تصریح کرد: می‌توانیم در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم اما این حضور باید با صلاحدید و مجوزی باشد که طبق سلسله مراتب ابلاغ می‌شود.

سفر ناوگروه روسیه به ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش از سفر ناوگروه روسیه در آینده نزدیک به ایران خبر داد و بیان کرد: سال گذشته ناوگروه‌های روسیه دو بار در بندرعباس پهلو گرفتند و جمهوری اسلامی ایران میزبان آنها بود ضمن اینکه امسال ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در دریای خزر به روسیه سفر کرده است.

ساخت ناوشکن سهند امسال به مرحله نهایی می‌رسد

وی به نهایی شدن ساخت ناوشکن سهند در سال جاری اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور در آب‌های آزاد از برنامه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 92 است.

سیاری نیروی دریایی ارتش را مظهر اقتدار ملت ایران در دریاها توصیف کرد و یادآور شد: اگر می‌خواهیم اقتدار کشور و ملت را نشان دهیم باید در عرصه دریای آزاد حضور داشته باشیم.

فرمانده، نیروی دریایی ارتش حضور در دریاهای آزاد را نیازمند تجهیزات به‌روز دانست و اظهار کرد: با تجهیزات قدیمی نمی‌توانیم در عرصه آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم و تاکتیک‌های نیروی دریایی باید به‌روز باشد.

وی با تاکید بر وجود نیروی انسانی مومن، متعهد، متخصص، متفکر، شهادت‌طلب و ولایتمدار به منظور حضور در عرصه جهانی، تصریح کرد: وجود نیروی انسانی خوب از افتخارهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد است.

سیاری به آموزش تخصص‌های دریایی رشت اشاره کرد و افزود: 18 تخصص دریایی در مرکز مذکور آموزش داده می‌شود و کارکنان پس از آموزش به بدنه رزمی نیروی دریایی ارتش می‌پیوندند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه کارکنان این نیرو در دریاهای آزاد، عمق اقیانوس‌ها و زیر دریاها دریانوردی می‌کنند، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملت و کشور را نشان می‌دهد و غرور ملی را به وجود می‌آورد ضمن اینکه اقتصاد کشور را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: کارکنان نیروی دریایی ارتش با آمادگی جسمی، روحی، معنوی و ارزش‌های حاکم بر آموزش‌ها اعلام می‌کنند راهشان راه امام حسین (ع) است و این امر نشان می‌دهد ادامه دهنده راه شهدا هستند.

حضور ناوگروه‌های ارتش در آب‌های آزاد مستمر است

سیاری با اشاره به تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد، خاطرنشان کرد: ناوگروه‌های ارتش از سال 87 به طور مستمر در آب‌های آزاد حضور داشته‌اند.

این مسئول، شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و دریای مدیترانه را از جمله مناطق حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد و گفت: نیروی دریایی ارتش در جنوب هندوستان، سریلانکا، خلیج بنگال، تنگه مالاکا و اقیانوس آرام حضور پیدا کرده و توان کشور را به نمایش گذاشته است.

وی، جمهوری اسلامی ایران را بازیگر اصلی در عرصه جهانی دانست و تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش ایران در همایش فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و اقیانوس آرام به عنوان سخنران دعوت می‌شود و این امر نشان دهنده توان ایران برای حضور در دریاهای آزاد است.

سیاری، جمهوری اسلامی ایران را صلح‌طلب خواند و بیان کرد: اهل تعدی و تجاوز نیستیم اما به دلیل اینکه منافع کشور در دریا راهبردی و کلان است، اهل حضور در دریاهای آزاد هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اذعان کرد: سال 92، 93 و همینطور که جلوتر می‌رویم عرصه حضور خود در دریاهای آزاد را گسترش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دریای مدیترانه حضور همیشگی نداریم، اظهار کرد: ناوگروه‌های ارتش ایران در گشت‌های خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه حضور دارند و در فروردین امسال تا دریای چین و اقیانوس آرام حضور پیدا کردند.

سیاری، حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در محدوده شمال اقیانوس هند را مستمر اعلام کرد و یادآور شد: بنا به مورد در دیگر مناطق حضور پیدا می‌کنیم.

کد خبر 234221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز