پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه آرش نهاوندی: اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی در اقدامی نمادین به جمع فوتبالیست‌هایی پیوست که عمری را در کوچه‌ها و خیابان‌ها به بازی فوتبال می‌پردازند.

مورالس این اقدام را جهت نشان دادن اعتراضش به قانون فیفا مبنی بر تحریم برگزاری مسابقات فوتبال در زمین‌هایی که در ارتفاعات واقع شده‌اند، انجام داد.

فیفا اعلام کرده است بازی فوتبال در ارتفاعات به سلامت بازیکنان صدمه می‌زند و کلا بازی فوتبال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما مورالس که خود خوب فوتبال بازی می‌کند و علاقه زیادی به این ورزش دارد، در این باره می‌گوید: اگر من و وزرایم می‌توانیم در ارتفاعی معادل پیش از2.500  متر بالاتر از سطح دریا بازی کنیم، بازیکنان  کارکشته دنیا نیز می‌توانند.

مورالس در ارتفاع 3.600 متری با مقامات و فوتبالیست‌های بولیویایی در یک مسابقه فوتبال

مورالس برای اثبات این ادعای خود در برابر کاخ ریاست جمهوری بولیوی در لا پاس و در ارتفاع 3.600 متر بالاتر از سطح دریا به میدان رفت و در چهار مسابقه فوتبال به بازی پرداخت.

مورالس در پایان بازی گفت: در ارتفاعات بالا نیز مانند ارتفاعات پایین می‌توان فوتبال بازی کرد و ما امیدواریم نمایش مقامت دولتی و بازیکنان تیم ملی بولیوی گویای این امر باشد. ما امیدواریم آنها (مقامات فیفا) قلبا این مساله را درک کنند که این اشتباه (تحریم بازی فوتبال در ارتفاعات) ورزش را در این نواحی به حاشیه خواهد برد.

رییس جمهوری بولیوی افزود: بدون ورزش و بدون فوتبال، اتحاد در آمریکای جنوبی ناممکن است. قابل قبول نیست که ما به واسطه اقدامات جدایی وانفکاک پذیر فیفا،  انشقاق در آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین را شاهد باشیم .

این سخنان در حالی از سوی مورالس بیان می‌شود که در اکوادور نیز نیز شهردار کیتو پایتخت، از مردم خواسته است علیه این اقدام فیفا راه پیمایی کنند. لوییس ادواردو گارسون شهردار بوگوتا (پایتخت کلمبیا) که شهر وی نیز به مسائل کیتو و لاپاس به دلیل واقع شدن در ارتفاعات مبتلا است، گفته است به برای آنکه نشان دهد ارتفاع برای سلامتی خطری ندارد به قله مونسرات در ارتفاع  3.300 متری صعود خواهد کرد.

از سوی دیگر کشور‌هایی که این قانون عجیب فیفا شامل آن‌ها می‌شود، ادعاهای مربوط به این که آن‌ها از ارتفاع زیاد به عنوان امتیازی در بازی برابر رقبای خود  استفاده می‌کنند را قویا رد کرده‌‌اند.

این اقدام فیفا اعتراضات گسترده‌ای را در بسیاری از کشور‌های آمریکای لاتین بر انگیخته از همین رو مقامات فیفا روز چهاردهم ژوئن در اجلاسی که در آسونسیون پایتخت پاراگوئه برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت و به سخنان منتقدان قانون عجیب منع بازی فوتبال در ارتفاعات گوش فرا خواهند داد.

مورالس به همراه یکی از ملی پوشان فوتبال بولیوی بر ترامپولین به انجام حرکات ورزشی می‌پردازد

اما به احتمال زیاد پیش از برگزاری این اجلاس، نشست دیگری در روز 6 ژوئن به دعوت اوو مورالس در لاپاس به منظور اتخاذ وحدت رویه، کشور‌هایی که مشمول این قانون تبعیض آمیز فیفا می‌شوند، برگزار خواهد شد.

با وجود آنکه اوو مورالس گفته است که روسای جمهوری ونزوئلا، آرژانتین و اروگوئه از تصمیم وی مبنی بر تشکیل جلسه‌ای با موضوع مخالفت با این قانون فیفا حمایت کرده‌‌اند، مقامات فدراسیون‌های فوتبال پرو و بولیوی، کشور‌های آرژانتین، برزیل و اروگوئه را در تدوین قانون منع بازی فوتبال در ارتفاعات مقصر قلمداد می‌کنند.

خاویر ارسه پزشک تیم ملی پرو حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و گفته است: برگزاری مسابقات در مناطق گرم و مرطوب کشور‌هایی که در ارتفاعات پست واقع شده اند نیز باید ممنوع شود.

اما در مقابل کلبر لیته معاون باشگاه برزیلی فلامنگو این تصمیم فیفا را یک پیروزی برای بشریت توصیف کرده است.

فدراسیون فوتبال آرژانتین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلانم کرده است که این فدراسیون معتقد است برگزاری مسابقه فوتبال در ارتفاعات باعث ایجاد:سردرد، سرگیجه مشکلات گوارشی و خستگی بیش از حد در بازیکنان فوتیال می‌شود.

www.bbc.co.uk

کد خبر 23370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز