چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: مالکان کمپانی‌های کشاورزی و سرخ پوستان بولیوی در دو جبهه مخالف اصلاحات پیشنهادی رییس جمهور در زمینه کشاورزی و موافق این اصلاحات چهارشنبه 22 نوامبر (1 آذر) به سمت لا پاس راه افتاده‌اند.

به‌نوشته ال موندو،به موجب قانونی که در چارچوب انقلاب کشاورزی به تصویب دولت بولیوی نیز رسیده است،قرار است به منظور پایان دادن به معضلات بخش کشاوزری این کشور،مالکیت بسیاری از زمین‌های بولیوی از کنترل شرکت‌های بزرگ کشاورزی خارج شود.

در همین چارچوب نیز به این شرکت‌ها دوسال فرصت داده شده تا وضعیت کاری،اقتصادی و اجتماعی را در میان کشاورزان بولیویایی ارتقا دهند.در غیر این صورت زمین‌های این شرکت‌ها به دولت واگذار و با صلاحدید دولت میان کشاورزان بی بضاعت و نیازمند تقسیم خواهد شد.

در همین راستا 6هزار نفر از مالکان شرکت‌های کشاورزی در سانتا کروز ،ثروتمند ترین شهر بولیوی از نظر اقتصادی گرد هم آمدند و از دولت اوو مورالس خواستند از اجرای22 ماده  اصلاحیه قانون کشاورزی صرف نظر کند.

آن‌ها در اظهاراتی اقدامات اوو مورالس را توتالیتریستی و تبعیض آمیز توصیف کردند.

دولت بولیوی نیز از طریق وزیر امور کشاورزی خود در واکنش به انتقاد سرمایه داران اعلام کرد:"این اولیگارش‌ها هستند که همواره در برابر تقسیم عدالت از خود مقاومت به خرج می‌دهند.

او یادآور شد که 87 درصد از زمین‌های قابل کشت وبرداشت تنها در اختیار 7 درصد از مردم بولیوی قرار دارند. او افزود:مساحت این زمین‌ها نیز میان 5 هزار تا 80هزار هکتار است.این در حالی است که هزاران کشاورز  به زور از مالکیت یک هکتار زمین برخوردارند.


به رغم آنکه قانون اخیر از تصویب هیات وزیران بولیوی که اکثر اعضای آن از حزب ماس(جنبش سوسیالیستی)هستند،گذشته است اما این احتمال وجود دارد که تایید نهایی آن در سنا  با دشواری‌ها همراه شود.زیرا دولت در سنا 13 نمایده واحزاب مخالف 14 نماینده دارند.

اما برای وارد کردن فشار بر سنا جهت تصویب نهایی این قانون سرخ پوستان حامی دولت در چهار جبهه با حضور بیش از 2هزار و500 نفر به سمت لا پاس ،پایتخت،به حرکت درآمدند.

زنان، مردان و کودکان سرخ پوست ناهمواری راه را بر خود هموار کرده‌اند تا حمایت خود را از رییس جمهور بولیوی نشان دهند.یکی از این جریانات معترض که در آن 120 کودک به همراه مادرانشان حضور دارند با پیمودن هزار کیلومتر خود را به مقر حکومت رسانده‌اند.آن‌ها در صدد محاصره ساختمان کنگره  و حضور در اطراف آن تا زمان تایید  قانون اصلاحات کشاورزی هستند.

در حالی که سرخ پوستان در این راه پیمایی‌های نمادین فقر خود را به نمایش گذاشتند کمپانی داران وثروتمندان مخالف دولت نیز با راه‌پیمایی 30 کیلومتری خود را به مرکز پایتخت رساندند تا آنان نیز مخالفت خود را با تصمیم اخیر دولت نشان دهند.آن‌ها برای اینکه به راهپیمایی خود جنبه نمادین تری بدهند سوار بر کامیون‌ها،تراکتور‌ها،ماشین آلات کشاورزی و با پای پیاده به پایتخت آمدند.

کمپانی داران شهر سانتا کروس اعلام کردند:نه تنها با پروژه اصلاحات کشاورزی مورالس مخالفت خواهند کرد که رای گیری درباره تغییر قانون اساسی را نیز بایکوت می‌کنند.آن‌ها اعلام کردند از این طریق با اکثریت آرا با اصلاحات در قانون اساسی مخالفت خواهند کرد و نخواهند گذاشت کار به مخالفت در پای صندوق‌های رای برسد.

کد خبر 9039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز