همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی می‌گویند هشدارهای مکرر درباره اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در اغلب موارد گلودرد و برونشیت بی‌اثرند، نتوانسته است مانع تجویز آنها بوسیله پزشکان در این بیماری‌ها شود.

antibiotic

نتایج بررسی این پژوهشگران نشان می‌دهد میزان تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای بزرگسالانی که برای درمان این بیماری‌ها مراجعه می‌کنند، در طول بیش از یک دهه اخیر همچنان بالا مانده است.

به گزارش آسوشیتدپرس اینها نتایج دو تجزیه و تحلیل بررسی‌های بهداشت ملی است که از اواخر 1990 تا 2010 است که بیش از 2 میلیون ویزیت سالانه بیماران در مطب پزشکان یا درمانگاه‌های اورژانس را در برمی‌گیرد.

آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شوند، از جمله درد معده و اسهال شدید، و تجویز آنها در موارد غیرضروری بیماران را در معرض خطری غیرلازم قرار می‌دهد. این کار همچنین باعث ایجاد باکتری‌های مقاوم به دارو می‌شود.

به گفته دکتر جفری لیندر، پزشک-پژوهشگر در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان ، یکی از این پژوهشگران، این یافته‌ها نشان می‌دهد که روند کاستن از تجویز غیرلازم آنتی‌بیوتیک به شکل ناامیدکننده کند است.

دکتر رید بلک‌ولدر، رئیس آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، می‌گوید بخشی از این مشکل به عادات قدیمی نسخه‌نویسی مربوط می‌شود که با وجود شواهد به دست آمده مبنی بر اینکه اغلب گلودردها و برونشیت‌ها علت ویروسی دارند، تغییری نکرده‌اند؛ آنتی‌بیوتیک‌ها فقط عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها را درمان می‌کنند، و بر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها تاثیری ندارند.

فشارهای ناشی از تقاضاهای بیماران و کمبود وقت پزشکان نیز ممکن است نقشی ایفا کند: به گفته بلک‌ولدر در اغلب موارد تجویز کردن آنتی‌بیوتیک ساده‌تر از این است که وقت گذاشت و به بیماران توضیح داد که این دارو بر برخی از بیماری‌ها موثر نیستند.

دکتر اد سپتیموس، استاد در مرکز علوم بهداشتی A&M تگزاس در هوستون می‌گوید ایجاد آزمایش‌های سریع‌تر برای شناسایی میکروب‌هایی که باعث گلودرد یا برونشیت می‌شوند، ممکن است به اصلاح عملکرد پزشکان کمک کند.

فقط 10 درصد از گلودردها ناشی از باکتری‌های استرپتوکوکی هستند که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند آنها را درمان کنند.

در مورد برونشیت ویروسی تنها کاری که می‌توان کرد این است که بگذارید سیر بیماری بگذرد، و البته ممکن است این دوره برای بیمار آزارنده باشد و گاهی سه هفته یا بیشتر طول بکشد. 

استفاده از داروهای ضدسرفه بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم برونشیت و غرغره کردن آب نمک به تسکین گلودرد کمک می‌ند، و در هر دو بیماری استراحت و مصرف مایعات سودمند است.

کد خبر 233638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز