چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه جدید محققان دانشگاه هاروارد برروی اثر روبه‌رشد کامپیوتری شدن بازار کار نشان می‌دهد بیش از ۴۷ درصد از مشاغل طی یک یا دو دهه آینده به این بلا دچار خواهند شد.

شغل

براساس گزارش گیزمگ، در این گزارش آمده که تنها کارهای فیزیکی تحت تاثیر این روند قرار نخواهند گرفت، بلکه بسیاری از مشاغل شناختی به لطف حجم بزرگ اطلاعاتی که در اختیار بشر قرار دارد، به زودی کامپیوتری خواهند شد. براساس این مطالعه دو موج کامپیوتری شدن ایجاد خواهد شد، اولین موج کامپیوترها را جایگزین کارمندانی در زمینه لوجستیک، حمل‌و نقل، کارهای اداری و پشتیبانی اداری خواهد کرد و موج دوم متناسب با توانایی مهندسان در حل مسائل رایانه‌ای مرتبط با درک، خلاقیت و هوش اجتماعی انسان، گروه دیگری از مشاغل را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

این مطالعه با عنوان آینده اشتغال: مشاغل چقدر مستعد کامپیوتری شدن هستند؟ درحدود 700 شغل را مورد بررسی قرار داده و آنها را بر اساس میزان احتمال کامپیوتری شدن،‌از پایین‌ترین احتمال به بالاترین احتمال دسته‌بندی کرده‌است. در این تحقیق فراهم بودن حجم زیادی از داده‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین گرایش‌ها شناسایی شد، رایانه‌ها امروز از قدرت حل مسائلی برخوردارند که تا همین اواخر تنها انسان قادر به حل کردن آنها بود و این‌کار به واسطه فراهم آمدن حجم زیادی از داده‌ها امکان‌پذیر شده‌است. برای مثال نرم‌افزاری که در زمینه ثبت اطلاعات بیمار، دوره‌های درمانی بالینی، گزارش‌های پزشکی و مجلات کاربرد دارند می‌تواند رایانه‌ها را به ابزارهای تشخیصی تبدیل کند که می‌توانند با مقایسه داده‌ها، بهترین برنامه درمانی را ارائه دهد.

بازرسی کلاهبرداری، تحقیقات پیش از محاکمه در پرونده‌های قضایی، تجارت بورس و نظارت بر بیماران از جمله مشاغلی هستند که امروزه توسط نرم‌افزارها انجام می‌شوند. براساس این گزارش به نظر می‌رسد بهبود الگوریتم‌های ریاضی نسبت به قضاوت انسانی به امری رایج تبدیل شده‌است و با وجود اینکه مقیاس این توسعه رایانه‌ای هنوز نامشخص است، تخمین‌های موسسه مک‌کینزلی نشان می‌دهد الگوریتم‌های پیچیده می‌توانند جایگزین 140 میلیون شاغل تمام وقت در سرتاسر جهان شوند.

همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه بهبود یافتن فناوری حسگرها به مهندسان برای حل مسائل در زمینه ساخت روبات که تا پیش از این پیشرفت چندانی نداشت،  به‌اندازه‌ کافی اطلاعات خواهد داد .به این شکل یک کنترل‌کننده خودروی الگوریتمی می‌تواند فراتر از توانایی‌های انسانی محیط اطراف خودرو را با دقتی باورنکردنی تحت نظر بگیرد زیرا الگوریتم‌ها و نرم‌افزارها نسبت به انسان‌های راننده بسیار ایمن‌تر و دقیق‌تر هستند.

جایگزین شدن روبات ها در کارهای بدنی، ساخت‌و ساز، تولید و کشاورزی نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی این مطالعه است،‌با این تفاوت که امروزه خدمات روبات‌ها به حوزه خدمات شخصی و خانوادگی از قبیل چمن‌زنی، جارو کشیدن و مراقبت از سالمندان نیز سرایت کرده‌است و این به آن معنی است که بسیاری از مشاغل غیرحرفه‌ای و فیزیکی که در گذشته از خطر کامپیوتری شدن در امان بودند، طی گذشت زمان نابود خواهند شد.

مشاغلی که نرم‌افزارها کمترین تهدید را برای آنها ایجاد کرده‌اند مشاغل مرتبط با موضوعات خلاقانه، هوش اجتماعی و مهارت هستند برای مثال مشاغلی که شامل مشاوره دادن،‌مذاکره کردن، حل مشکلات و فعالیت‌های همکارانه نیازمند به تعاملات اجتماعی است، مشاغلی که رایانه‌ها هیچ استعدادی در انجام آنها ندارند. مشاغلی مانند مدیریت، تجارت و مشاغل مالی که به هوش اجتماعی نیاز دارند و همچنین مشاغل طبی و پزشکی و آموزشی در محوطه امن قرار گرفته‌اند.

براساس پیش‌بینی این مطالعه رایانه‌ها در آینده‌ای نزدیک جایگزین تمامی انسان‌ها در مشاقل کم‌خطر و کم‌درآمد خواهند شد و کارمندان و شاغلان برای اینکه بتوانند در این رقابت نابرابر پیروز شوند باید مهارت‌های جدید اجتماعی و خلاقانه فرا گیرند.

کد خبر 232485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز