مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان برای اولین بار موفق به انتقال یا تله‌پورت ۱۰ هزار بیت اطلاعات در ثانیه از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر در فاصله ۶ میلیمتر از یکدیگر شدند.

براساس گزارش میل‌آنلاین، باوجود اینکه این موفقیت با تله‌پورت کردن جرم، مانند بدن انسان تفاوت زیادی دارد اما دستاورد بزرگی برای آینده رایانه‌های کوانتومی خواهد بود.

دانشمندان سوئیسی از موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در آزمایشی سه مدار الکترونیکی میکرونی را با استفاده از تراشه رایانه‌ای هفت در هفت میلیمتری فاصله‌گذاری کردند. دو مدار به عنوان دستگاه فرستنده و دیگری به عنوان گیرنده مورد استفاده قرار گرفت. دانشمندان تراشه را تا نزدیک صفر مطلق سرد کردند و جریان را از میان آن عبور دادند.

در چنین حرارت منجمد کننده و مقیاس کوچکی الکترونهای درون مدار که بیت های کوانتومی اطلاعات هستند فعالیت خود را تحت قوانین کوانتومی آغاز کردند.کیوبیت‌ها یا بیت‌های کوانتومی به یکدیگر پیوسته شدند و حالت‌های کوانتومی مشابهی را از خود به نمایش گذاشتند، حتی زمانی که از یکدیگر فاصله می‌گرفتند و جدا می‌شدند.

کیوبیت‌های مدار فرستنده به صورت خاص به کیوبیت های مدار گیرنده متصل شدند و دانشمندان مشاهده کردند که هر حالتی که در کیوبیت‌های فرستنده وجود دارد، بلافاصله در کیوبیت‌های گیرنده نیز بازتاب پیدا می‌کنند، این به آن معنی است که دانشمندان موفق به تله‌پورت کردن اطلاعات شده‌اند. تله‌پورت کردن یا دورنوردی به معنی انتقال یک ماده بدون عبور از فضای فیزیکی از یک نقطه به نقطه دیگر است.

در این شیوه متفاوت از شیوه کنونی انتقال اطلاعات در رایانه‌های رایج که از ابزارهای فیزیکی مانند امواج رادیویی یا کابل استفاده می‌شود، اطلاعات از طریق القای حالت کوانتومی به بیت‌های کوانتومی انتقال داده می‌شوند، در واقع اطلاعات در نقطه‌ای ناپدید شده و در نقطه‌ای دیگر آشکار می‌شوند.

به این شیوه محققان توانستند 10 هزار بیت کوانتومی را در ثانیه انتقال دهند و عملکرد این سیستم را به حالتی پایدار و پیوسته برسانند. این شیهوه برای ساخت رایانه کوانتومی به اندازه کافی سریع و دقیق خواهد بود.

کد خبر 227668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز