سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: روسیه امروز موشک‌هایی را آزمایش می‌کند که به سیستم موشک‌های تاکتیکی اسکندر تعلق دارند.

دو روز پیش معاون اول نخست وزیر روسیه با اعلام این خبر گفت: این آزمایش موشکی در منطقه آستاراخان انجام می‌شود.

اسکندر، موشک کوتاه بردی با سوخت جامد است که تولید آن شبیه موشکهای بالستیک است و در خود روسیه تولید می‌شود.در  این موشک‌ها از کلاهک‌های غیر هسته ای برای حمله به اهدافی در دسترس استفاده می‌شود.

 از جمله اهداف این موشک، سلاح‌های دشمن همچون توپ‌های با برد بلند و موشک‌های با پرتاب چند منظوره، سلاح‌های دفاعی هوایی و ضد موشکی، هواپیماهای ثابت و در حال پرواز در پایگاه‌های هوایی، تاسیسات غیرنظامی و زیرساختی و دیگر اهداف مهم و کوچک هوایی است. این موشک‌ها به سیستم کنترل و هدایت موشکی در تمام طول پرواز مجهز هستند و کلاهک جدانشدنی دارند.

 این موشک در هنگام پرواز الگوی غیر بالستیکی را هم می‌تواند اجرا کند. مثلاً می‌تواند در مرحله پرتاب و یا پرواز مانورهای شدیدی بدهد. این موشک قادر به عبور از  اتمسفرنیست، اما می‌تواند هر موشک ضد بالستیکی را که در دنیای امروز وجود دارد، شکست دهد.

دو سال پیش روسیه با موفقیت، موشک توپل- ام خود را آزمایش کرد و نشان داد که کلاهک‌های موشکی روسیه قادر به مقاومت در برابر دفاع هوایی آمریکا هستند. این موشک‌ها قاره‌پیما هستند و در مرحله آزمایشی با موفقیت به هدف تعیین شده مورد نظر خود در قزاقستان برخورد کردند.

 آزمایش موشک توپل- ام ششمین آزمایش این نوع موشک برای مقابله با دفاع هوایی آمریکا بود.  بعد از آزمایش موشک معلوم شد که مانور بالای آن هنگام پرتاب و به پرواز درآمدن امکان هر گونه ردگیری و حمله نیروی دفاع هوایی خارجی را غیر ممکن می‌کند.

این نوع موشک برای حمله به اهداف ثابت و متحرک برنامه ریزی شده است. در حال حاضر چهار واحد موشکی در روسیه با همین سیستم توپل- ام کار می‌کند. هر یک از این واحدها تا 10 موشک بالستیک قاره‌پیما دارد.

سیستم موشکی توپل- ام روسیه جزئیات تکنیکی منحصر به فردی دارد. طول این موشک‌ها 7/22 متر و عرض آن 95/1 متر. برد این موشک‌ها هم به بیش از 10 هزار کیلومتر می‌رسد. وزن این موشک‌ها حداقل 2/47 تن است و سرعت آن با موتور نیرومندی که دارد بسیار بیشتر از انواع قبلی این موشک‌هاست. این موشک همچنین به خاطر موتور نیرومند خود مانورهای پروازی غیر منتظره‌ای دارد.

در آن زمان روسیه برای مدت طولانی همه اطلاعات مربوط به این موشک و آزمایش آن را پنهان و تحت کنترل نگه می‌داشت. اما اکنون اخبار مربوط به آزمایش موشکی چند روز قبل از انجام آزمایش در رسانه‌های روسی به چاپ می‌رسد.

 دلیل این تغییر موضع روسیه روی آوردن به سیاست شفاف سازی نیست بلکه مسکو به دنبال آن است توان موشکی خود را بیش از گذشته به آمریکا اثبات کند. طرح سپر دفاع موشکی آمریکا این روزها به مهمترین عامل اختلاف میان این کشور با آمریکا و اروپا تبدیل شده است.

 آمریکا، بخشی از سیستم دفاع موشکی خود را در شرق اروپا مستقر خواهد کرد. این اقدام واشنگتن با واکنش شدید مسکو رو به رو شده است. روسیه تاکنون همه پیشنهادهای مصالحه آمریکا را در این مورد رد کرده است.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین در سفر به اتریش خطاب به خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد: « در اروپا چه اتفاقی افتاده که اجازه می‌دهد اروپای شرقی به چنین سلاح‌هایی مسلح شود؟ نتیجه چنین کاری هیچ چیزی نیست به غیر از وقوع رقابت تسلیحاتی جدید.» 

بعد از بازگشت پوتین از سفر به اتریش، روسیه در اقدام دیگری که واکنشی دیگر به سپر دفاع موشکی آمریکا و گسترش آن به شرق اروپا قلمداد می‌شود، با متهم کردن کشورهای عضو ناتو به نادیده گرفتن پیمان‌ مذاکره شده در ماه‌های پس از خاتمه جنگ سرد، برگزاری یک کنفرانس فوق‌العاده برای بررسی پیمان  کنترل تسلیحات را خواستار شد.

چندی پیش پوتین، حضور مسکو در پیمان نیروهای متعارف اروپا را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که اگر شورای روسیه - ناتو نتواند راه‌حلی مناسبی برای مسکو بیابد، مسکو به طور کل از این پیمان کنار خواهد کشید.

جورج بوش قرار است در حاشیه‌ اجلاس گروه هشت در آلمان که قرار است از 6-8 ژوئن (16-18 خرداد) در آلمان برگزار شود، با پوتین دیدار کند. بوش همچنین قرار است طی سفرش به اروپا با روسای جمهور لهستان و جمهوری چک در مورد طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک این کشورها دیدار و گفت‌وگو کند.

پوتین به صراحت اعلام کرده که طرح به حالت تعلیق در آوردن حضور مسکو در نیروهای متعارف اروپا پاسخی به پروژه‌های دفاعی آمریکا در شرق اروپاست، اما یوری بالیوفسکی، رییس ستاد مشترک ارتش روسیه بعدها اعلام کرد این تعلیق هیچ ارتباطی به طرح دفاع موشکی آمریکا ندارد.

در پیمان نیروهای متعارف اروپا که در سال 1990 به امضا رسید و در سال 1999 به روز شد، در شمار تانک‌های جنگی، توپخانه‌های سنگین، هواپیماها و هلی‌کوپترهای جنگی که بین کوه‌های اورال روسیه و اقیانوس اطلس مستقر هستند محدودیت‌هایی ایجاد شد، اما پس از فروپاشی شوروی سابق و پس از اینکه اکثر شرکای پیمان ورشو عضو ناتو شدند، پیمان نیروهای متعارف اروپا به یک پیمان نمادین تبدیل شده است.

 شرکای غربی اعلام کردند زمانی این پیمان را تصویب می‌کنند که نیروهای روسیه از پایگاه‌های خود در گرجستان و مولداوی خارج شوند.

روسیه نیز اعلام کرده است که این موضوع (خروج نیروهای روسی از گرجستان و مولداوی) به پیمان نیروهای متعارف اروپا مربوط نمی‌شود و غرب را به ارتباط دادن موضوع تصویب این پیمان به خروج نیروهای روسیه از مولداوی و گرجستان متهم کرد.

 چندی پیش روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از کارشناسان آشنا به زرادخانه موشکی روسیه نوشت، روسیه می‌تواند آشیانه‌های جدید موشک‌های آمریکا را در تیررس موشک‌های اسکندر خود که احتمالاً از کالینگراد پرتاب خواهند شد، قرار دهد. این موشک‌ها همان موشک‌هایی است که نمونه جدید آن قرار است امروز یا فردا آزمایش شود.

پراودا/ 29 می

کد خبر 23244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز